Hej!

Har precis köpt ett hus som är i behov av renovering av samtliga ytskikt. Huset är ett souteränghus ifrån 1968:a med inredd källare/bottenvåning ifrån start. Har inte tillträtt ännu utan sitter och planerar renoveringen.

Vad jag kan läsa ur el ritningarna så är det väldigt få jordade kontakter i huset. Nu när alla ytskikt ändå ska bytas är det att rekommendera att dra om all el? Dvs är den tekniska livslängden på kablarnas höljen redan uppnådd?

Planen är att ta dit en el-snubbe och gå igenom det som skall göras. Sedan drar jag all el själv (grupp för grupp) men lämnar installationen till honom så därmed godkänner det hela vid inkoppling.

Det som jag ämnar göra är att byta ut kablarna i befintliga rör och då även slänga med en jordkabel. Finns det någon lag som säger att det ska vara jordat överallt i samband med dos-byte/renovering? Eller är det överkurs?

Undrar även om det är något annat fiffigt man ska dra när man ändå renoverar? Typ fiberkabel till dem olika våningsplanen kanske? Några förslag/tips?

MVH
KaliZ
 
En elektriker måste göra hela jobbet för att det skall bli godkännt.
Du får ej dra trådarna själv.

Skall du dra om alla trådar så är det väl att betrakta som en ny anläggning och då gäller dagens krav, dvs jordade uttag och jordfelsbrytare på samtliga grupper.

Fiberkabel inom en villa är otroligt överkurs och helt onödigt.
Det som dock är att rekommendera är ett nytt fastighetsnät, vilket inkluderar ett dubbelt Cat6 uttag i varje rum och på platser där man kan tänkas behöva det.

Dra allt till ett mediaskåp/rack i någon garderob eller källare motsvarande.
 
Ledningar från 1968 är troligen i gott skick - det ser ni när ni börja riva. Å andra sidan handlar det om en tusenlapp för att få fräscha ledare som håller i 50 år till. Din elektriker får bedöma.

Viktigt är att ni hittar en elektriker som tillåter att ni gör en del jobb själva, och att ni kommer överens om i förväg om detta.
EDIT: Som EyEr0n säger får du inte göra något alls själv.

Ytskiktsrenovering kan klassas som underhåll, så formellt kan ni ducka för kravet på jordade uttag om ni vill, fast endast i de rum som fortfarande håller den isolation som krävs. Du ska kunna ta i en naken fas utan att golv och väggar (och annat som vattenradiatorer etc) är så ledande att du får ström igenom dig. Det kan återigen elektrikern bedöma och ev kontrollmäta (om dagens elektriker har de gamla mätsonder som behövs). Det är nog enklare att jorda alla uttag, speciellt om de gamla ändå behöver bytas.
 
Redigerat:
Och, skall påpekas. Viktigast är att installera jordfelsbrytare. Sedan så kan man ge sig på allt annat.
 
  • Gilla
spaceas
  • Laddar…
Mina ledningar från 1957 är fina, fanns inget skäl att byta ut dem. Vi kompletterade med lite mer eluttag draget med utanpåliggande kabel när vi fräshade upp ytskikt samt säkrade om övervåningen från 6A till 10A.

Som jag förstått det så tjänar du inte så mycket på att jorda. Jordfelsbrytare räcker långt. Om du lägger ena handen på en fasledare och den andra på någon jord (t.ex. en radiator) så bryter jordfelsbrytaren strömmen innan ditt hjärta blir elektrifierat.

Du får inte blanda jordade och ojordare uttag i samma rum. Möjligen med undantag för uttag med europakontakter.
 
Ett skäl till att man inte vinner så mycket på att jorda jämfört med jordfelsbrytare är att nästan ingen utrustning i hemmet (boningsplanet) är jordad idag. Och då hjälper naturligtvis inte jordning. (Det enda som typiskt är jordat är dator och brödrost. Viss varning för TV.)

Jordfelsbrytare hjälper däremot som sagt vare sig man har skyddsjordning eller inte. Så det skall man *alltid* ha. Först det, sedan ge sig på resten om det behövs.

Och ledningar från 1968 är antagligen som nya. Vad som inte är det är uttag (grunda brunnar, saknade eller dåliga petskydd osv.) så de kan man gott byta.
 
Hej!

Tack för väldigt informativa svar! Vet inte hur jag multiciterar så jag blandar svaren lite. :)

Givetvis menade jag Cat6-uttag och inte fibrer, sorry!

Dem senare inläggen var mycket intressant. Anledningen till att jag ville jorda hela huset var egentligen för att göra det en säkrare tillvaro för min barn. Nu skriver ni att jordfelsbrytare gör samma jobb. Stämmer det verkligen fullt ut om det är småbarn vi pratar om?

Innerst inne tror jag ledningarna är i jättebra skick men intalar jag mig att dem är kass, så är det enklara att motivera omdragning till jordat överallt. :D

MVH
KaliZ
 
Ja, om det är personsäkerhet du är ute efter så skall du *först* installera jordfelsbrytare. Sedan så kan du jorda uttagen. Men tänk själv, om du utrustning inte är jordad, hur skall då ett jordat uttag hjälpa? Bra petskydd är viktigare, och att det du stoppar i uttagen är helt, i bra skick, och riktigt gjort. De allra allra flesta elolyckorna (och de är iofs inte många) härhör från det du stoppar i vägguttagen, inte den fasta installationen som sådan.

Jfb är typiskt en snabb och enkel uppgradering, jämfört med att dra om allt så att du får fram skyddsjord.
 
Jag anser inte att JFB kan ersätta skyddet från skyddsjord. En JFB kan fallera och den bryter först efter att man fått sig en rejäl rackabajsare. Uppstår ett fel i en skyddsjordad apparat så löser säkringen direkt utan att det gör ont.
Likväl så kräver fortfarande vissa apparater skyddsjord och för att slippa vara begränsad till endast vissa uttag att koppla in apparaterna i så är det bäst att jorda allt.
Är det gammalt så kan man även vilja byta strömbrytare och uttag till nya modeller och då kan man lika gärna jorda samtidigt. Måste inte byta alla trådar i de flesta fall.

//Patrik
 
  • Gilla
El-Datornörd och 1 till
  • Laddar…
Ja vi får inte invaggas i tron att en JFB gör elen helt ofarlig. Det är kännbart även med JFB som de allra flesta, men inte garanterat alla, överlever.

Petskydd bör t.ex inte glömmas bort, plus en allmän översyn av elsystemet.
 
  • Gilla
Fredrik Sjödin och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Patrik_Hed skrev:
Jag anser inte att JFB kan ersätta skyddet från skyddsjord. En JFB kan fallera och den bryter först efter att man fått sig en rejäl rackabajsare. Uppstår ett fel i en skyddsjordad apparat så löser säkringen direkt utan att det gör ont.
Likväl så kräver fortfarande vissa apparater skyddsjord och för att slippa vara begränsad till endast vissa uttag att koppla in apparaterna i så är det bäst att jorda allt.
Mja, njo ...
Men hur många skyddsjordade apparater har man egentligen i hushållet?
Om jag går runt och kikar lite här så hittar jag brödrost, vattenkokare, diskmaskin, tvättmaskin, espressomaskinen (detta var saker i köket där det redan bör vara jordat hos TS) och en dator, dess monitor och en plattTV.
Monitorn och plattTVn verkar inte ha speciellt mycket berörbara metalldelar.

Så det är ju som Lars-Stefan skriver, inget överflöd av skyddsjordade apparater i hushållet som riskerar liv och lem för de boende.

Sen skriver du att en del apparater kräver skyddsjord. Vilka apparater kan det vara? och varför?

Men jag håller helt med dig om att det ändå kan vara lämpligt att slanga in en skyddsjord (eller byta alla kablar) om man ändå byter alla apparater.
Har man hittat en schysst snäll elektriker så får man säkert hjälpa till med ledningsdragningen så det inte alls blir så många kronor extra (jämfört med vad alla brytare och VU kostar.).
 
Och ändå kvarstår det faktum att vi inte använder någon skyddsjordad apparatur i någon större omfattning. Så skyddsjordning hjälper inte i praktiken. Det gjorde den fö inte när den infördes heller. Det är inte alls ovanligt att skyddjordningen fallerade, och det är också ett tyst fel. Det var inte förrän plasten kom och vi fick dubbelisolering "på köpet" som vi fick den effekt som eftersträvades.

Så visst. Om du tycker att man skall jorda också, så kör för det. MEN, och det är viktigt, det får inte påverka beslutet att installera jfb ens 5 minuter. Man räknar med att jfb-krav i USA sparat 700 liv sedan det infördes.

Det är fö intressant att alla å ena sidan är jätteförtjusta i "jordfelsbrytaren kan gå sönder" och å andra sidan förespråkar utbyte av diazeder till dvärgar. Diazeder är ju en mycket felsäkrare konstruktion och om det är så långt bort i ena delen av felsannolikheten vi skall vara så borde man inte vara alls så snabb att anamma dvärgbrytare. (Därmed inte sagt att jag anser att det är något problem. Felsannolikheten är tillräcklig låg.)
 
Redigerat:
  • Gilla
prototypen
  • Laddar…
Att JFB räddar liv i USA är inte så konstigt med deras (i alla fall delvis) rätt dåliga elstandard. I Sverige har dödsfallen pga elchock inte minskat i nån påvisbart antal efter att JFB blev "lag".
OCH läs nu inte inlägget som att jag är emot JFB, jag bara säger att ju sämre standard på elinstallationen dess större nytta gör den.
 
Mikael_L
lars_stefan_axelsson skrev:
Man räknar med att jfb-krav i USA sparat 700 liv sedan det infördes.
Jaja. Med 300 miljoner invånare och JFB-krav i ..., ja vad kan det vara? 30 år?. :)

Men visst, översatt till Svenskt perspektiv skulle det kunna röra sig om ca 20 liv. Det skulle i runda tal röra sig om en dödsolycka/år, dvs ungefär lika många som de resterande dödsolyckorna står för idag då ...

edit:
Och nu läser jag elmonts inlägg.
Det kan det också ligga lite i, dvs ännu lite mindre betydelse.

Men i vilket fall skulle jag misstänka att det går många år mellan varje dödsolycka pga av el - som skulle ha undvikits om det varit ett jordat isf ojordat uttag.
Och när det sker så tror jag det sker på väldigt olämpliga platser för ojordat, utomhus, kök och badrum. Och att det sker genom att någon dragit skarvsladd till det olämpliga stället från ett ojordat uttag i ett annat rum, eller en rent felaktig elinstallation, dvs ojordat där det måste vara det.
 
Redigerat:
Bo.Siltberg skrev:
Ja vi får inte invaggas i tron att en JFB gör elen helt ofarlig. Det är kännbart även med JFB som de allra flesta, men inte garanterat alla, överlever.
Jag tror, men har inga siffror, på att en av de markanta fördelarna med en JFB är att den bryter redan när felet är litet och inte hunnit utveckla sig till ett stort. Om man flyttar brödrosten och lyckas rycka loss fasen s.a. den kontaktar höljet så garanterar jag att du kommer att hinna få dig en rejäl sketen innan säkringen hunnit lösa också. Även här är en jfb till hjälp.

Nu var det ingen som sade att jfb gjorde el ofarlig. Men det måste ändå gå att ranka åtgärder på ett vettigt sätt.

Så givet att det finns hela uttag med fungerande (om än ej moderna) petskydd, så är JFB helt klart nummer ett. Finns det inte det så är petskydd nummer ett. Lösa går på ett kick. Sedan kan man fundera på att byta uttag och om man ändå gör det så kan man också överväga jordning. Men det kommer betydligt längre ner på listan. (Det har som sagt egentligen aldrig fungerat om man ser till statistiken.)

Jag skulle tom sträcka mig så långt att om det gäller barn och elsäkerhet så finns det flera saker som kommer före skyddsjordning, t ex se till att man inte har billiga skitlampor från Kina där ungarna kan komma åt att rycka ner dem eller dylikt (Elsäkerhetsverket har ju kallat tillbaka flera just "leksaker"/"barnlampor" de senaste åren.) Samt se till att de inte kan bita på sladdar (om de är i den åldern). Det blir rejält otäcka skador, så otäcka att det är värt en hel del krångel för att undvika det.

Skyddsjordning hjälper *bara* om man har jordad utrustning. Annars så gör det inte ett jota.
 
  • Gilla
prototypen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.