Och med limpor menas de som inte har handtag ovanpå, personligen kan jag nämligen inte med de alls då handtaget är i vägen om man skall såga underifrån.

Nåväl, inspirerad av testet mellan Milwaukee och Bruksbo så skall jag försöka ge en sammanfattning mellan min gamla Bosch GST60 PE, jo ni läste rätt, den är gammal (ifrån 1988) och en sprillandes ny Serva FS710B som jag fått låna för utvärdering.

Servan kändes först helt suverän men man kunde börja med att kasta plastskyddet framför bladet, man såg noll och det var omöjligt att såga rakt. Den känns plastigare och det är väl inte att undra på heller eftersom den kostar väl en tredjedel av motsvarande Bosch gör.

Bra effekt på 710 W, fyrstegspendling och det jag jag verkligen saknade, en brytare som inte flådde tummen som Bosch's.
Nu efter ett par månader så fortsätter jag med min gamla Bosch, trots att Servan är ny, Servan har inte samma effekt och jag misstänker att det handlar om pendlingen, den är svårare att såga rakt med trots samma typ av blad i bägge maskinerna och den är lite tjock att hålla om när man sågar underifrån om man är van vid Bosch's.
Lite synd på en, tror jag, i övrigt mycket prisvärd maskin men den matchar helt enkelt inte Bosch på sticksågar, vilket nog få gör. I övrigt är jag DW fantast men aldrig att jag överger min gamla Bosch sticksåg, den klarar det mesta och valet nästa gång är självklart.

Att Servan matchar det mesta upp till 1000:- råder det ingen tvekan om och om man inte alltid har sticksågen i verktygslådan/bilen så är den säkert ett suveränt val, och den har trots allt ett bättre fäste för bladet än min gamla Bosch, där jag måste ha med mig en extra lång rak mejsel för att kunna byta blad, Servan klarar sig med vanlig insex.

Tyvärr är sladden i plast med vilket är skitjobbigt framförallt i kyla då den blir stel som armeringsjärn men priset som sagt...

/Kent

Också ett bra test 8). Visar att siffror på ett blad inte är allt. Känsla är viktig.

Kan hålla med om sladden, hade en B&D cirkelsåg för ett tag sedan (pre-Makita). Nu var väl inte sladden problemet men det var ett irritationsmoment utn dess like. Stel som en pinne om det var kallare än +5.

Limpan är klart bättre än de med handtag, lättare att såga med en hand, eller två och få det rakt. Maskinen känns dessutom stabilare. Lägre blir den också.. :D

Kan ju tillägga att jag idag har jobbat med en Bosch GST 100 PE halva dan och tjaa... det är ingen tvekan om att min nästa nog blir storebrorsan, finns liksom inget som kan matcha dem.
Perfekt form för min hand, suverän att byta blad på, noll vibrationer, sen så kunde jag gissa var bladet var när jag sågade och det var rätt, det finns inte ord att beskriva hur jäkla bra denna sticksåg är ens jämfört med sin föregångare.
Betyg 6 av fem. Grattis Bosch! Jag var skeptisk innan om nåt kunde matcha trotjänaren men denna är bravur.

/Kent som blev förälskad

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.