Vi ska bygga nytt hus till våren och kommunen har hårda miljökrav, vilket innebär bland annat att vi behöver få in ett eller flera fruktträd.

Jag vill dock inte ha det, bara massa jobb för frukt man i stor utsträckning inte använder :) (Vi har äppel och plommonträd idag).

Är därför lite sugen på att hitta nåt lite mindre fruktträd som inte kräver så mycket underhåll men som kanske är lite annorlunda och exotiskt.

Några tips?

Funderade lite på tex Key Lime, men kanske är svårt att få fart på här?
 
Beror ju helt på var du bor, själv funderar jag på Persika, det ska funka i Zon 2 i skyddat läge.
Körsbär av olika slag finns rätt småväxta, vårt Klarbär är mer som en buske än ett träd.

Annars finns det väl en del uppstammade bärbuskar nuförtiden, kan det godkännas tro?
 
Växjö, så med fördel träd som klarar mkt regn :)
 
Granatäppel. Inte så exotiskt, men går att använda till både juice, sallader, mm mm. Finns minivarianter och blommar fint på våren.
 
  • Gilla
y98matan
  • Laddar…
Uhm det kan faktiskt vara ett alternativ!
 
Korvgubbe
Kan körsbärsträd vara ett alternativ?
Det kan förvisso bli mycket körsbär men det brukar aldrig vara något speciellt att ta hand om. Det som fåglarna inte hinner äta upp försvinner snabbt med efter en vända med gräsklipparen.

Sen undrar jag vad det är för miljökräv som säger att ni måste ha fruktträd? Borde det inte, ur miljösynpunkt, fungera precis lika bra med andra träd och kanske några buskar/blommor för bin och andra insekter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.