Strömbrytaren i min bärbara kedjestämmaskin hade farit ganska illa av att ligga över 20 år nedsjunken i jorden under en gran. Jag försökte tillverka nya delar till brytaren av en bit kopparplåt och spiktrampskyddsplåten ur en arbetssko men jag insåg snabbt att det blir för arbetsdrygt för att löna sig att reparera. Själva motorn hade klarat sig bättre och torde gå att köra utan omlindning sedan jag väl fick loss rotorn som hade rostat fast i statorn. Jag har mätt igenom lindningarna med megger efter att brännoljan hade avdunstat ordentligt.

Efter idogt sökande på diverse skrothandlar hittade jag en kopplingsplint som passar inne i gamla skalet så att jag kan koppla ihop trådarna som kommer ur motorn med en kabel till en ny brytare monterad utanpå gamla skalet.
Nu kommer frågan.
Vad finns det för utbud på små kompakta trefasbrytare i egen dosa?
Gärna med et stor lättåtkomlig stoppknapp av något slag.
 
Finns det verkligen ingenting?
Såhär ser det ut.
En smutsig och använd elektromotor placerad på ett arbetsbänk i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har sökt både med google och duckduckgo men jag bara sökte på trefas strömbrytare. Tydligen var motorskyddsbrytare rätt ord. Tack.
Problemet är att de lämpliga brytarna har fast monterad ttrefaskontakt. Det blir klumpigt på en bärbar maskin. Jag skulle hellre ha några meter kabel med en trefaskontakt på ändan. Går de att bygga om?
 
H heimlaga skrev:
Jag har sökt både med google och duckduckgo men jag bara sökte på trefas strömbrytare. Tydligen var motorskyddsbrytare rätt ord. Tack.
Problemet är att de lämpliga brytarna har fast monterad ttrefaskontakt. Det blir klumpigt på en bärbar maskin. Jag skulle hellre ha några meter kabel med en trefaskontakt på ändan. Går de att bygga om?
Ja, sätt på en gummikabel med den kontakt du behöver istället. Motorskydd är en form av "säkring" som skyddar en motor som sitter fast eller har andra problem. Det skall ställas in efter strömbehovet din motor har.
 
Problemet är att det blir så klumpigt med en stor trefashandske som sticker ut och dunkar mot allt och småningom bryter sönder hela skalet runt brytaren.

Motorskydd vet jag vad det är.
 
De har alla den där inbyggda trefaskontakten som gör det hela klumpigt. Annars skulle formatet passa. Jag vill hellre ha en separat kontakt i ändan på några meter kabel än en stor trefashandske som spretar rätt ut.

Märkströmmen är 2,2 ampere och effekten 0,9kW
 
Jag har en riktig primitiv knappbrytare på hyveln som jag köpte på ebay, grön och röd knapp. Den är så liten den går att göra portabel. Bara nåt billigt kinagrejs dock. Inga skydd där.

Ungefär såhär:
https://www.ebay.com/itm/114958723378

Det hade även gått att bygga en egen med två knappbrytare och en passande kontaktor i nån kapsling. Då blir det dock större men man kan skippa 3-fas uttaget.
 
Vad är det du behöver egentligen? En trefasbrytare? En motorskyddsapparat?
 
Jag behöver en liten kompakt trefasbrytare i stil med den som Dennis länkade till. Får jag motorskydd på köpet är det ännu bättre.
 
H heimlaga skrev:
De har alla den där inbyggda trefaskontakten som gör det hela klumpigt. Annars skulle formatet passa. Jag vill hellre ha en separat kontakt i ändan på några meter kabel än en stor trefashandske som spretar rätt ut.

Märkströmmen är 2,2 ampere och effekten 0,9kW
Då läste jag dig helt fel, jag fattade det som att det var just en sladdstump med kontakt som slog i allt på sin väg du inte ville ha, de motorskydd med fast kontakt verkade svårare att hitta än med kabel in och ut när jag sökte... men var förstås med hjälp av söktermer från tråden.
 
Har dessa till salu. Den vänstra är trefas 500 V 10 A. Två industriella strömbrytare, en trefas 500V 10A utan kapsling, till salu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kapsling har jag inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.