Borde jag ha ett godkänt tätskikt i detta läge?

  • Ja, absolut!

    3 Röster 25,0%
  • Nej, tycker inte det behövs.

    9 Röster 75,0%
  • Antal röster
    12
Hej,

Nu är det snart dags att sätta igång med det invändiga på gäststugan vi började bygga förra våren.

Stugans 25m2 är uppdelade i tv-rum, sovrum och en liten toalett på 3m2. Toaletten kommer endast ha toastol och ett handfat. Gipsade väggar och önskan är att slippa våtrumsmatta och lägga laminatgolv.
Stugan står på isolerad 195-stomme och plintar. Vattnet kommer vara indraget från huvudbyggnaden med lättillgänglig avstängning och tömning av systemet. Gäststugan kommer användas runt 20 dagar per sommar och kanske någon enstaka gång under resten av året. Jag kommer alltså alltid stänga av och tömma vattensystemet när den inte används.

Nu till min slålfråga. Vad riskerar jag egentligen med att skippa tätskikt? Känns ju inte direkt som om kommunen kommer komma ut och inspektera mitt Attefallshus för att se så att allt är utfört enligt gällande regler. I min värld så är risken för läckage minimal och om det skulle uppstå så skulle vi märka det väldigt fort. Jag har också funderat på att dra rören genom ett nätt pvc-rör och på så sätt få en extra livlina. Känns även som ett ev. tätskikt skulle bli dyrare än kostnaden för att ev. byta ut lite svält laminatgolv. Är jag helt ute och cyklar här eller vad anser ni?

OM nu någon tycker jag begår helgerån och borde få smacka på rörkrökarns vrede så kommer här en tilläggsfråga. Utifrån ovan nämnda förutsättningar, vilken metod skulle ni rekommendera för att få till ett tätskikt? Uppskattade parametrar är "enkelt" och "billigt".

Tack på förhand!

//JA
 
Så liten användning och ingen golvbrunn/dusch/badkar inget tätskikt säger jag. Skulle gjort som du tänker. Risken är som sagt att golvet måste rivas upp och isolering bytas ut och sen torka upp de delar av stugan som skadas. Eventuellt täcker inte försäkringen.
 
H
skippa tätskikt i wc fyller absolut ingen funktion, är bara något helt onödigt massa byråkrater kommit på någongång.
precis om våtrumsgips fyller absolut ingen funktion vilket man nu insett och inte behöver använda längre.

men ponera att du använder tätskikt i wc och de sker en läcka. du har möjligen en platttröskel för att klara handikapp krav då han du möjligen ett par sekunder på dig att få vattnet avstäng innan de runnit över tröskel och ut i huset.
 
Men hur fräscht är det med laminatgolv på en toa?
 
  • Gilla
Flyktsoda och 1 till
  • Laddar…
Lättstädat och inga fogar som blir skitiga.
 
Men en plastmatta utan uppvik är ju nästan lättare att lägga och mer lättstädat.
 
  • Gilla
Flyktsoda
  • Laddar…
Jag resonerade så här för vår nya toa på stugan där vi har handfat, toa och tvättmaskin (som ansluts till handfatet).
Om det blir ett läckage när vi inte är där (och vi glömt vattnet på) så rinner det ut i hela stugan utan golvbrunn och tätskikt så jag har lagt golvbrunn, tätskikt och rejält fall på golvet samt en lite upphöjd tröskel.

Dock kan du helt skippa tätskikt i toan om du vill...
 
Jag hade lagt plastmatta med uppvik och svetsade hörn.

Med ett litet handfat kan det slabbas rätt bra i ett litet utrymme vid tvätt, tandborstning osv.
Inte kul att få ner på ett laminatgolv fullt med skarvar :p
 
Tackar för alla svar, vad skulle man ta sig till utan detta forum?
Det där med plastmatta kanske inte låter så dumt ändå.. Uppvikta kanter, hur svårt är det? Vad fäster man det med mot gipset? Hur svetsar man hörnen? Inte räcker det för att klassas som godkänt tätskikt ändå, även om det fyller funktionen.
 
På landet har jag ett gammalt plankgolv på wc . Där lades en transparent plastmatta utan lim med uppvik. Uppvik döljs av golvlister sen som håller fast mattan.

Blev förvånad av hur bra det blev. Trodde det skulle vara mer uppenbart och plastigt. Kanske en idé?
 
  • Gilla
EI30-SaC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.