Vi har ett hus från 1950 med källare. Entrén till huset ligger ca 80 cm ovan mark. Vi vill nu göra ett taklyft men för att få plats med trappan upp så behöver vi även en ny hall. Det behövs inte så mycket utan 6-8 kvm är lagom. Det gör inte så mycket om trappan är på utsidan eller på insidan eller lite på båda, men det är lite bättre på utsidan och blir förmodligen snyggare.

Vilken grund väljer vi? Jag tänker mig vattenburen golvvärme i hallen om det spelar roll.

Vi kommer oavsett att byta fönster och dörrar på hela huset samt lägga om golvet på hela bottenvåningen så extra kostnaden för utbyggnaden handlar bara om grund, fasad, tak och gipsade och isolerade innerväggar. Vilket riktpris bör jag kika på då? Det verkar skilja sig åt mycket. Är det helt orimligt att tro att man klarar sig på max 100.000kr?
 
Jag hade övervägt källargrund även under den nya hallen. Mest för att inte få problem med att behöva gräva under vid en dränering.
 
Jag tänker att det kanske blir onödigt dyrt för en så liten utbyggnad? Huset är nydränerat, men behöver ju givetvis göras igen någon gång i framtiden.
 
Då kan det ju vara onödigt med källargrund. Hade det varit helt odränerat sen husets byggdes så hade det varit en annan sak.

Annars borde en vanlig kryp- eller plintgrund fungera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.