hej!

söker en liten vit kopplingsdosa för utomhusbruk med plint

tips på sådan som finns i nätbutik


sedan vore det toppen om jag även kunde få tips på en inomhus strömställare/strömbrytare
vanlig med 1 knapp till/från funktion, MEN som det går vidarekoppla i 3g1,5 i på ett smidigt sätt
kanske är det möjligt i alla, det kanske är standard?

jag ska sätta en strömbrytare på insidan som kan styra belysning på utsidan där det även ska finnas uttag

MVH
 
aaha är det 80x80 som gäller alltså... trodde det fanns mindre men då behöver jag inte googla mer.

nej jag menar en infälld (tror jag det kallas) strömbrytare... som sitter i en dosa i väggen

räcker dock med 1 knapp, (kallas dessa trapp/1polig?)
 
hade du inge med smart att tillägga @Bo.Siltberg :) (vet du är extremt kunnig inom detta)
 
Vad behöver du egentligen hjälp med? Hur man kopplar ihop två ledare med en toppklämma i en infälld dosa? Då du inte verkar ha de kunskaper som behövs vill jag inte gärna säga så mycket mer utan att se allt vad du tänker göra, och nån bild på dina färdigheter.
 
  • Gilla
JOG65 och 1 till
  • Laddar…
tips på strömbrytare med möjlighet till förbikoppling.
som inte är utanpåliggande utan monteras i en befintlig dosa.

är det korrekt att de kallas trapp ?

jag är rätt klar på vad jag kan göra själv (trots att jag inte får)
och vart jag tar in hjälp.


har tyvärr inga bilder men kan försöka förklara vad som ska göras.

jag har dragit el till ett uttag på 1 meters höjd bredvid altandörren, på insidan.

det är även ett vp rör rakt genom väggen från denna dosa (eller inte rakt om jag minns rätt, utan via en befintlig anslutning på dosan med en bockad 90grader på röret)

på utsidan väggen sitter ett biltemauttag som är tillfälligt.


jag ska nu ta bort uttaget på insidan och ersätta det med en strömbrytare för att kunna styra 2 armaturer på utsidan, en på vardera sidan dörren. (räcker dock med 1 knapp)

strömbrytaren bör väl ha möjlighet till förbikoppling av fas nolla samt jord eftersom jag på utsidan fortfarande vill ha ett uttag där röret kommer fram,

kabeln genom väggen får bytas till en 4g1,5 så jag får med mig tändtråd (här är jag lite osäker på vilken färg man bör använda som tändtråd om man tar en 4ledare)

i uttaget på utsidan, tänker mig ett 2 vägs uttag, ska det finnas möjlighet till förbikoppling av tändtråden

en bit ovanför uttaget, i höjd med belysningsarmaturerna tror jag, tänker jag montera en kopplingsdosa

från uttaget upp till kopplingsdosan bör det räcka med en 3g1,5 om jag tänker rätt (nolla jord tändtråd)

i kopplingsdosan grenar jag av så det blir en kabel till vardera armatur

har tänkt använda draka exlq pure för dragningen utomhus


ungefär så =)

det jag är mest orolig för är att få plats med alla kablar bakom strömbrytaren, minns inte om det är sista dosan på slingan eller om det går vidare till nästa uttag
 
Vilka förutsättningar har du? Det du beskriver är en nödlösning, en efterhandskonstruktion. Om man kan välja så skulle jag
- sätta en kopplingsdosa uppe vid taket på insidan altanen.
- Denna dosa matar strömbrytaren rakt under, och en utanpåliggande kopplingsdosa på utsidan, rakt genom väggen.
- Dosan på utsidan matar uttaget och belysningen.

Det går att göra som du beskriver också men det är som sagt ingen lösning man väljer.

Om vi nu tittar på din lösning så behöver du ingen speciell strömbrytare eftersom du ska använda toppklämmor som exempel Wago 221 i dosan bakom strömbrytaren för att skarva alla ledare. Strömbrytaren bör endast matas med de trådar som den behöver, inget mer. Så du kan välja fritt, här är ett exempel https://www.elbutik.se/product.html/exxact-basic-stromstallare-komplett

Välj gärna en tvåvägs strömbrytare eftersom det rekommenderas att uttag på altaner ska kunna brytas inifrån, men det bestämmer du själv. En sådan strömbrytare har ett högre värde om den är tvåpolig även kan bryta nollan, men det finns inga tvåvägs tvåpoliga strömbrytare vad jag vet.

I uttaget på utsidan måste det finnas plats för att skarva tändtråden med en toppklämma. Det brukar finnas en del luft i kapslade uttag så det ska gå bra. Skyddsjord och nolla kan du skarva på uttagets anslutningsterminaler, om uttaget är av god kvalité.

Färg på tändtråd är fri. I en kabel välj någon av fasfärgerna brun, svart, grå.
 
Det finns 2+1 brytare, alltså en tvåpolig och en enpolig i samma apparat.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tack för bra svar!

inomhus är det nyrenoverat, och endast dold eldragning, där vill jag inte ha något utanpåliggande om det går lösa på annat sätt.
så det kan ses som en efterhandskonstruktion absolut

och angående tvåvägsbrytare så tackar jag för tipset, det hade jag inte tänkt på att det kan vara bra att kunna bryta strömmen på uttaget utomhus
isåfall bryter man L1 på ena knappen till uttaget och tändtråden på andra knappen till belysningen
övrigt skarvas med wago i dosan

jag fick tips att köpa "aqua stark" uttag, antar det finns möjlighet att skarva tändtråden i denna.

skulle en möjlighet kunna vara att skippa kopplingsdosan och köra alla kopplingar i uttaget, och därifrån dra ut 2 kablar till belysningsarmaturerna? eller blir det för trångt eller olämpligt av annat skäl?

återigen, tack för mycket utförligt svar
 
Det skulle jag avråda ifrån, det blir trångt. Dosor är nödvändiga om än inte alltid vackra.
Det går inte att borra ut två kablar och lägga hopkopplingen i en dosa på insidan?
Lägga ut matningen via takfoten?
 
okej, nä men en dosa får det nog bli, eventuellt att man sätter den jämte uttaget så blir det i samma synfält eller vad man ska säga.

takfoten är 4 meter ovanför så det blir inte heller bra..

kan man gå ut med kablarna uppåt i en dosa monterad utomhus? tänker på regn
 
engs
C camaro1969 skrev:
inomhus är det nyrenoverat, och endast dold eldragning, där vill jag inte ha något utanpåliggande om det går lösa på annat sätt.
Jag tänkte på en infälld kopplingsdosa, så allting inomhus blir infällt. Men är väggarna stänga blir det lite svårt om det inte går att montera en ROT-dosa.

C camaro1969 skrev:
jag fick tips att köpa "aqua stark" uttag, antar det finns möjlighet att skarva tändtråden i denna.
Ja den bli bra.

C camaro1969 skrev:
kan man gå ut med kablarna uppåt i en dosa monterad utomhus? tänker på regn
Det är en bra tanke. Även kondens behöver bekatas. Därför rekommenderas att luta rör nedåt/utåt. Det hindrar inte att man sedan går uppåt med en utanpåliggande kabel. Men nu är det inga problem att använda uttaget som dosa för en utgående kabel.

engs engs skrev:
[länk]
Beror på vad man menar med liten men detta är en av de grundaste jag hittade vid en snabbkoll då det var åt det hållet storleken var kritiskt för mig.
Detta är en anslutningsdosa och dessutom avsedd för inomhusbruk så den går bort här.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Bild på insidan där uttaget sitter
Och sen på utsidan.

att få en snygg dragning till höger sida dörren känns lite svårt.. vad säger ni?
Eluttag vid fotlist i ett vardagsrum med böcker och växter ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ytterdörr till ett hus öppen på kvällen med utsikt över ett upplyst kök, kabel syns på väggen vänster om dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C camaro1969 skrev:
jag ska nu ta bort uttaget på insidan och ersätta det med en strömbrytare för att kunna styra 2 armaturer på utsidan,
i stället för att helt ersätta det befintliga vägguttaget i köket kan man också snickra ihop en lösning med en 20mm förhöjningsram och få något i stil med detta:

Vit kombinationsströmbrytare och schuko-vägguttag på förhöjningsram.

den övre strömbrytaren kommer att ligga utanpå väggen/tapeten medan vägguttaget sjunker in i den infällda apparatdosan

sen kan man komponera lite som man vill så att strömbrytaren kan vara dubbel varav en tvåpolig och en enpolig (2+1) som tidigare diskuterats av Bo och Juffo, och det nedre vägguttaget kan vara en enkel schuko som på bilden eller en trippel för euro-plugg

har en fråga som jag inte tror mig sett berörts -- var kommer matningen till nuvarande inne-vägguttag ifrån? finns det någon kopplingsdosa i samma vägg? eller går den direkt till takdosa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.