Har plan på att göra iordning för en liten bastu nedanför huset i stugan

Det är några punkter jag är fundersam på, eftersom vi i nuläget är 3 familjer som delar samma tomt (den är alltså inte styckad, men vi har naturliga gränser mellan respektive hus

1. bastun kommer bli ca 8-10m2
2. den kommer ligga lite styvt 25-30m från vårt bostadshus
3. kommer att göra en anmälan om installation av eldstad

Om vi nu tänker oss att jag bygger mitt på vår del av tomten, nedanför huset.. hur pass mycket förtret kan grannarna ställa till med då?

Kommer även gräva på djupet, och sänka ned plattan ca 1.5m i mark för att få lite naturligt insynsskydd från övriga grannar som finns ovanför.

Kan man bortse från "grannarnas behov av att se in i slyskog" på sidan av stranden?
Om vi tänker oss att viss del av bastun hamnar i blickfånget från ett av deras fönster dvs!

Vem är fastighetsägaren?

Vi är tre familjer i släkten som gemensamt äger tomten!

även om vi i princip har varsin del (dock inte på karta uppstyckad)

Då hör du väl med dina släktingar/grannar om det är ok eller missar jag nått i frågan?
Ni äger gemensamt och måste väll ta gemensamma beslut

Strand... vad gäller med strandskyddet?

Gissar då, att du ställer frågan beror det på att ni inte har så bra kontakt eller ev. problem med övriga släktingar?
Och ni har inga skrivna avtal mellan er hur ni får nyttja fastigheten?
Blir fundersam över din formulering "hur pass mycket förtret kan grannarna ställa till med då?". Min tolkning är att de formellt är delägare till fastigheten och inte enbart "grannar" vilket vid en tvist har avsevärd betydelse.
Annars är det naturliga att man tar dialogen med övriga ägare vad man vill göra och får deras godkännande.
Att bygga på en gemensam fastighet utan deras godkännande kan skapa problem som vi inte kan förutse här i forumet.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.