3 430 läst · 3 svar
3k läst
3 svar
Lite praktiska frågor om solpaneler - ej teknik!
Jag står i färd med att investera i solpaneler, och funderar då på en del praktiska frågor kring dessa.
Bör jag rengöra mitt betongpannetak från ev mossa och påväxt före installation?
Hur håller man rent solpanelerna från fågelskit, mossa, löv mm?
Blir det inte en massa skit inunder panelerna, tex inblåsta löv, fågelbon mm?
När de täcks med snö (ca 35 graders lutning), kan man "reversera" panelerna (de blir varma) och på så vis få snön att glida av?
Tål panelerna att det studsar bollar, frisbees eller drakar på dem? Juniorerna har en viss tendens till att vilja leka ute ibland.
Min utrustning som är offererad består av:
35 st JA Solar Mono 310W Full Black paneler, est. 10,85 kWp
Symo 10,0-3-M växelriktare
Totalkostnad inkl moms utan några bidrag 160 kkr
Då är installationen klar att tas i bruk.
Bör jag rengöra mitt betongpannetak från ev mossa och påväxt före installation?
Hur håller man rent solpanelerna från fågelskit, mossa, löv mm?
Blir det inte en massa skit inunder panelerna, tex inblåsta löv, fågelbon mm?
När de täcks med snö (ca 35 graders lutning), kan man "reversera" panelerna (de blir varma) och på så vis få snön att glida av?
Tål panelerna att det studsar bollar, frisbees eller drakar på dem? Juniorerna har en viss tendens till att vilja leka ute ibland.
Min utrustning som är offererad består av:
35 st JA Solar Mono 310W Full Black paneler, est. 10,85 kWp
Symo 10,0-3-M växelriktare
Totalkostnad inkl moms utan några bidrag 160 kkr
Då är installationen klar att tas i bruk.
Jag är i färd med att installera paneler på mitt tak oxå. Ett platt tak utanför Stockholm.
Vad jag har förstått så kommer man inte behöva rengöra panelerna. Regn och vind sköter om det. Snön som faller får nog ligga kvar på mitt tak då produktionen kommer vara låg i vilket fall som helt. Inte lönt att gå upp o skotta..
Vad jag har förstått så kommer man inte behöva rengöra panelerna. Regn och vind sköter om det. Snön som faller får nog ligga kvar på mitt tak då produktionen kommer vara låg i vilket fall som helt. Inte lönt att gå upp o skotta..
Medlem
· Blekinge
· 10 455 inlägg
Jag hade samma funderingar, tänkte även att installera en vattenspolanordning för både rengöring och snösmältning men gjorde inte det.
Mina paneler har nu stått där i nästan fyra år och ser fortfarande rent ut. Hur det ser ut under vet jag inte. Jag har helt slutat fundera på rengöring och snö. Jag är bara nöjd hela tiden.
Mina paneler har nu stått där i nästan fyra år och ser fortfarande rent ut. Hur det ser ut under vet jag inte. Jag har helt slutat fundera på rengöring och snö. Jag är bara nöjd hela tiden.
Liknande trådar
-
Frågor om Fresh Intellivent Sky montering och kallras.
Ventilation -
Bygger utebar, frågor om att skydda trä för utomhusmiljö
Byggmaterial & Byggteknik -
Frågor om parallelltak!
Köpa & Sälja hus -
Sambolagen, frågor om två scenario
Juridik -
Finns det någon bra bok/webbsida för praktiska saker om elinstallation?
El