Ok, "bare with me" för jag är dålig på sånt här. Man brukar ju rolla tapetklister på väggen, och sedan sätta upp tapetvåden som jag förstår det. Men om jag vill att tapeterna ska ha ett överlapp på några millimeter, hur gör jag då för att limma väggen så jag täcker det lilla överlappet men inte mer?

Svårt att formulera mig, men hoppas någon förstår. Alltså, första våden är inga konstigheter. Men sen ska jag rolla klister på väggen, och då rolla på de 5 millimeter som nästa våd ska sitta på...och det går ju inte att rolla med millimeter-precision? Är det jag som tänker fel?

Kan tillägga att jag sett flertalet YouTube videos, men ingen verkar nämna något om detta

Bästa svaret

Easy up tapeter där rollar man limmet direkt på väggen, tapeter är formstabil eller vad det kallas, den krymper alltså inte så den sätts kant i kant.

Vanliga papperstapeter limmar man på våden, viker ihop (jag brukar lägga dom vikta i en sopsäck) och lägger åt sidan tills man har limmat på några stycken, sen sätter man dom med några mm överlapp, börja vid fönster.

Så easy up sätter man inte med överlapp

• Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
Ev får man måla väggen innan uppsättning, oftast om du har en väldigt mörk tapet och tex gipsskivor som ju är ljusgrå, då kan det lysa igenom.

Har för mig att jag såg ett trick så man slapp måla men kommer inte ihåg var, eller hur det var tyvärr

Som nino säger. Sen gör det inget om lim kommer på den redan uppsatta Tapeten. En blöt trasa så löser du det ;)

• Gilla
nino
  • Laddar…
Ja men gnugga inte hårt, ta limmet direkt du ser det, upp med en våd, när den sitter där den ska så syna av, finns det lim så ta det direkt.
Vet målare som torkar hela våden för att det inte ska bli skiftningar där man torkat

Och skölj ur trasan / svampen ofta och byt vatten då och då så du inte tvättar med limvatten

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.