Får man ha en apparatdosa som kopplingsdosa? Jag ska endast ner till en brytare och sen upp till lampan i taket. Det räcker gott och väl med en kopplingsdosa till det men är det tillåtet?

Får man dra ett VP-rör genom baksidan på en dosa genom väggen till en dosa på andra sidan? Detta är ju betydligt enklare än att koppla ett VP-rör med två snäva böjar och en skarv till de befintliga rören.

Finns det någon standard för vilken höjd man placerar kopplingsdosorna? Jag har 330cm i tak och tänkte sätta kopplingsdosorna på ca 310cm rakt över strömställare och uttag..

jag brukar använda taklampdosan som kopplingsdosa och från den dra rör ner till brytare och uttag samt till fönsterlamputtag för rummet.

jag brukar göra som du skriver och gå med vp-rör genom botten på dosorna

ingen aning om det är tillåtet eller ej men det borde ju inte vara någon större risk med det

någon annan som vet?

Jag har oxå gjort så förut, men har hört på omvägar att det kanske inte är tillåtet. Det är ju lika säkert som att gå genom kanalerna så det borde ju va tillåtet.

Jag går oxå från taket ut till uttag och strömställare, men jag tänker ändå sätta en dosa i väggen vid taket över dessa. Då kan man i framtiden koppla dit ett lamputtag etc + att man ser hur rören är dragna.

Det är många år sedan man inte fick använda en apparatdosa som kopplingsdosa, i dag är det helt OK.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.