Halloj! Jag har lite funderingar kring en eventuell badrumsrenovering. Från början hade jag tänkt att anlita någon för att utföra dessa jobb men efter att ha läst på lite så verkar det inte alltför svårt att genomföra själv (jag är ganska händig). Det jag vill göra är alltså; byta toalett, byta tvättställ samt byta blandaren till dusch/bad. Jag går även i tankarna att byta golvet som är en blå plastmatta till mosaik/kakel. Vad jag läst mig till så kan man lägga detta direkt på plastmattan. Så vad tror ni, är dessa projekt något man kan genomföra själv utan hantverkare? Jag bifogar lite bilder så ni får en humm om vad jag menar.
Tack på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tack på förhand!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 902 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 902 inlägg
Det du vill göra är en uppfräschning och inte en renovering för det senare innebär att man byter tätskikt.A Aztrill skrev:
När det gäller tvättställ så måste det nya tvättställen fästas i något stadigt och inte bara en gipsskiva. Det kan vara svårt om du inte säkert vet att det finns betong eller en träskiva bakom kaklet.A Aztrill skrev:
Hej igen, tack för alla svar. Jag skippar golvbytet och låter plastmattan ligga kvar. Vad tror ni om övriga 'uppfräschningar', är det något man vågar sig på själv? Verkar ju inte alltförsvårt att byta t.ex. toalettstolen själv.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 902 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 902 inlägg
Det gäller att välja en toalettstol som åtminstone täcker hålen i golvet och som fungerar med nuvarande avloppsrör (storlek, avstånd från vägg etc.). Eftersom det är plastmatta så är det risk för att nuvarande har gjort märken i mattan och i så fall vill du nog helst ha en ny som har en större bottenyta än den nuvarande.
Risken är att den här typen av uppfräschningar gör att man inte tar tag i den stora behövliga totalrenoveringen.
Risken är att den här typen av uppfräschningar gör att man inte tar tag i den stora behövliga totalrenoveringen.
Låt allt vara tills du kan renovera badrummet ordentligt, känns som meningslöst att byta inredning om det nu inte är trasigt.
Gör du en renovering så vet du hur det ser ut bakom väggarna och golv och kan fästa allt säkert.
Gör du en renovering så vet du hur det ser ut bakom väggarna och golv och kan fästa allt säkert.