Råkade ha en luftfuktare direkt på golvet, utan ngn bricka under, och den läckte lite vatten en dag.
Så längst ca 50cm (längst en zig-zag-skarv liksom) så har golvet nu blivit buckligt och skarvarna har rest sig lite här och där.

De flesta trådarna jag sett här handlar om att golvet blivit vattenskadat och mörkt, missfärgat.
Så är det inte här. Syns knappt om man tittar rakt ovanifrån.

Lite svårt att få med på bild, men om man känner på golvet där så känner man tydligt att det blivit vattnat:)

Så, tror ni att man kan fixa till detta lite på ngt sätt själv?
Jag gissar att en total slipning skulle fixa det bra, men det är ju bökigt, att tömma hela vardagsrummet...

Tack på förhand!

• Ljus parkettgolv med zig-zag mönster och subtila skador och bucklor efter vattenskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv med buckliga och upphöjda skarvar efter läckage från luftfuktare.
    Skapa konto
  • Buckligt trägolv med upphöjda skarvar orsakade av vattenskada, synligt längs en zig-zagskarv.
    Skapa konto
Nu lossnade plötsligt en av stavarna. De är mycket tunnare än vad jag trodde.
Det är ju plattor liksom, inte stavar.

Kan man alltså kanske köpa ett gäng såna här och bara byta ut de skadade?
Eller det är skitsvårt att göra så pass bra att det blir acceptabelt?

Man skulle ju behöva hitta rätt sorts trä förstås, rätt storlek, och sen att få allt att passa så tajt som möjligt.
Sannolikt så är det golvet jag har slipat innan, så stavarna/plattorna hos mig är väl tunnare än standard-nya gissar jag.
Så det kanske slutar med att man ändå behöver slipa hela golvet och lacka/olja på nytt?

Trägolv där en stav lossnat och avslöjar tunna, rosa isoleringsmaterial underifrån.
Skapa konto
Tunn träplatta, avsedd som golvmaterial, Lossnat och ligger på ett trägolv.
Skapa konto

P pirx skrev:
Så det kanske slutar med att man ändå behöver slipa hela golvet och lacka/olja på nytt?
det skall du nog undvika,stavarna blir tunnar och risken är att fler skålar sig och släpper

• Gilla
pirx
  • Laddar…
Ja, de är ju redan väldigt tunna (jag trodde de skulle vara stavar som var en eller flera cm tjocka faktiskt).

Betyder detta att golvet sannolikt redan slipats flera (läs: många) gånger innan då?

Och viktigast, kan jag laga detta på något sätt tror ni?
(man är ju inte direkt sugen på att lägga om ett helt (ganska stort) fiskbensparkett-golv...)

Ser ju ut som att golvet är av lamellparkett-stav och inte en massiv trästav.
Slitskiktet på denna typ av golv brukar väl inte vara mer än 3-4mm?

• Trägolv med fiskbensmönster nära en vit väggkant, fråga om likhet med 3-stavs parkett.
    Skapa konto
Stavar finns att köpa i både massivt trä och lamellparkett. En duktig golvläggare lär kunna fixa det där. Jag är nog inte kunnig nog att kunna ge några råd om hur du själv gör.

Just nu funderar jag på att
* ta loss de "plattorna" som är buckliga
* limma fast de igen (eftersom limmet antagligen släppt en del när de bucklades)
* slipa varsamt över den skadade ytan
* lacka där jag slipat

Men ja, jag vet hur detta låter... låter som att det kommer se ut som fan i slutänden:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.