Tjena,
Enligt Säker Vatten ska nyinstallationer med presskopplingar alltid provtryckas enl en viss procedur. Gäller det även om firman inte är ansluten till Säker Vatten? Eller ska det alltid göras, oavsett vad firman är ansluten till eller inte? Har röris här och jobbar nu och han ställer sig frågande till om det behöver göras.

Provtryckning görs ju för att försäkra sig om att presskopplingarna som har utförts är täta, och så att ett provprotokoll fås, som skriftligt bevis på att det har utförts. I framtiden om provningsprotokoll visar sig saknas, undrar nog försäkringsbolaget. Alltså ingen nackdel för dig som kund med en provtryckning.

Redigerat:
A Arnodt skrev:
Provtryckning görs ju för att försäkra sig om att presskopplingarna som har utförts är täta. Alltså ingen nackdel för dig som kund.
Ja, det är alltså jag som kräver det. Röris vill inte göra det. Vem har rätt?
Jag har inte haft en enda vvs-installatör som gjort detta frivilligt utan att ifrågasätta skarpt varje gång. Det börjar bli påfrestande.

Räcker det inte med att sätta på vattnet och sedan kolla om det läcker? De rörmokare jag har anlitat har alltid gjort så.

• Gilla
CarlC89
  • Laddar…
Skulle det inträffa en skada kommer ditt försäkringsbolag titta på om det är utfört enligt gällande branschstandard.

Jag skulle säga att täthetskontoll/provtryckning ska alltid utföras då det är branschstandard. Ett enkelt sätt att utföra det är att provtrycka på samma sätt som säker vatten, gör man på något annat sätt ska man kunna visa på att det är korrekt, lättaste är då att följa tillverkarens instruktioner.

• Gilla
Sweedbanana
  • Laddar…
S Sweedbanana skrev:
Jag har inte haft en enda vvs-installatör som gjort detta frivilligt utan att ifrågasätta skarpt varje gång.
Man undrar ju hur mycket dom litar på sitt eget arbete om dom inte vill prova det...

Immobil Immobil skrev:
Räcker det inte med att sätta på vattnet och sedan kolla om det läcker? De rörmokare jag har anlitat har alltid gjort så.
Egentligen skall det nog provas vid högre tryck I praktiken spelar det säkert ingen roll, utom för den där läckan, en på miljonen som är tät 20h/dygn, men som börjar läcka när trycket ökar 2% (påhittat värde) på natten när färre spolar ut vatten.

En provtryckning görs väl vid litet högre tryck än normalt vattentryck, och då avslöjas dåliga kopplingar. Det är liksom det som är vitsen med en provtryckning. Man utsätter rörledningen för litet svårare omständigheter än normalt, alltså.

Tydligen behöver inte VVS företag följa Säker Vatten, det är en branschorganisation som man ansluter sig till. Däremot kan försäkringsbolaget ha hårda regler på att branschreglerna har följts (vilket alltså uppenbarligen inte behöver göras?). Känns fortfarande lite oklart vad man de facto kan kräva?

Det man skulle kunna kolla är tillverkare på preskopplingarna och se vad de kräver i sina manualer. Men kommer det vara bindande för vvs-montören att följa ens?

S Sweedbanana skrev:
Känns fortfarande lite oklart vad man de facto kan kräva?
Du som kund ställer kraven när du tar in offerter/väljer leverantör. Att anlita någon som inte är ansluten till branschorganisationen och sen ställa specifika krav under utförandet blir lite fel. Säker Vatten är ju som sagt var inget krav, utan du får göra precis hur du vill i ditt eget hus, men får då räkna med problem om/när försäkringsbolaget behöver kopplas in.

Sen finns det nog massor av firmor som valt att inte betala medlemsavgiften som gör minst lika bra jobb som dom som är medlemmar... De bra firmorna får nog jobb så det räcker ändå utan att behöva skylta med diverse certifieringar.

S Sweedbanana skrev:
Tydligen behöver inte VVS företag följa Säker Vatten, det är en branschorganisation som man ansluter sig till. Däremot kan försäkringsbolaget ha hårda regler på att branschreglerna har följts (vilket alltså uppenbarligen inte behöver göras?). Känns fortfarande lite oklart vad man de facto kan kräva?
Du ska kräva att de följer gällande branschstandard, även om de inte är auktoriserade och medlemmar kan du be dem göra det enligt samma krav. Kraven hittar du på https://www.sakervatten.se

När jag själv byggde till byggde jag det enligt samma krav som säker vatten, trots att jag inte är auktoriserad.

useless useless skrev:
Man undrar ju hur mycket dom litar på sitt eget arbete om dom inte vill prova det...
Det handlar om att det är ett extra moment att behöva göra koppling för att ansluta provtryckaren, tiden det tar att dokumentera värden efter 30 och 120 minuter och fylla i dokumentet. Jobbigt värre...

När jag själv byggde till byggde jag det enligt samma krav som säker vatten, trots att jag inte är auktoriserad.
En fråga, kan ha fel men tror jag såg i nån gammal tråd att du hänvisade till VPG när ni gjorde installationer. Vad är dettta för något och var kan hitta VPG-17, vad det nu är?

useless useless skrev:
Du som kund ställer kraven när du tar in offerter/väljer leverantör. Att anlita någon som inte är ansluten till branschorganisationen och sen ställa specifika krav under utförandet blir lite fel. Säker Vatten är ju som sagt var inget krav, utan du får göra precis hur du vill i ditt eget hus, men får då räkna med problem om/när försäkringsbolaget behöver kopplas in.

Sen finns det nog massor av firmor som valt att inte betala medlemsavgiften som gör minst lika bra jobb som dom som är medlemmar... De bra firmorna får nog jobb så det räcker ändå utan att behöva skylta med diverse certifieringar.
Ja och det kollade jag ju givetvis inte, brukar annars vara noggrann. Däremot trodde jag nog att Säker Vatten var tvingande för alla vvs-företag och installationer (likt BBR), så det hade inte gjort någon skillnad. Idag vet jag bättre. Däremot är deras påstådda moderbolag ansluten till säker vatten.
Problemet är att det syns inte i bolagsstrukturen att de tillhör samma koncern, så ställer mig även frågande till det.

Skulle det vara så att moderbolaget är ansluten till Säker Vatten, kan man kräva att installationen av dotterbolaget även följer det?

S Sweedbanana skrev:
Det man skulle kunna kolla är tillverkare på preskopplingarna och se vad de kräver i sina manualer. Men kommer det vara bindande för vvs-montören att följa ens?
Jo installatören gör det inte fackmannamässigt om inte tillverkarens instruktioner följs. Såvida inte installatören kan "bevisa" att de följer en annan minst lika bra metod.

• Gilla
Sweedbanana
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.