Hej!
Jag bor i ett hus som är ifrån sekelskiftet. Det har renoverats hafsgit många gånger vilket har resulterat i att gamla originallister bitvis finns kvar men sitter för långt in, för att man har satt nya skivor över gamla tapeter osv.
Man har då alltså inte tagit bort listerna, utan bara satt nya ytskikt mot listerna.
Hur skulle ni renovera ett rum som ser ut såhär? Blunda och bara spackla och sätta tapet? Försöka få bort alla nya ytskikt och komma fram till originalväggen som förmodligen inte ser så kul ut. Eller sätta renoveringsgips över alltihopa och bygga sig ännu längre in i rummet. Hur gör man då kring fönster osv där listerna redan sitter i höjd med fönsterfodren?
Jag bor i ett hus som är ifrån sekelskiftet. Det har renoverats hafsgit många gånger vilket har resulterat i att gamla originallister bitvis finns kvar men sitter för långt in, för att man har satt nya skivor över gamla tapeter osv.
Man har då alltså inte tagit bort listerna, utan bara satt nya ytskikt mot listerna.
Hur skulle ni renovera ett rum som ser ut såhär? Blunda och bara spackla och sätta tapet? Försöka få bort alla nya ytskikt och komma fram till originalväggen som förmodligen inte ser så kul ut. Eller sätta renoveringsgips över alltihopa och bygga sig ännu längre in i rummet. Hur gör man då kring fönster osv där listerna redan sitter i höjd med fönsterfodren?
Jadu, det beror väl på vilken ambitionsnivå du vill lägga dig på. Ska rummet bara funka är det ju enklast med bara ett lager ny färg, tapet är nog inte så enkelt att få snyggt med tanke på alla märkliga lister och ledningar...
Jag skulle nog ha rivet ut ner till ursprunglig vägg / tak och byggt från där.
Medlem
· Västernorrland
· 10 884 inlägg
Man kan ju fråga sig hur resten av det elektriska ser ut om ett rum ser ut sådär..........Ska man göra nåt vettigt av det där så är det ju till att blåsa ut helt och börja om.
Nä det känns lixom lite svårt att veta var man ska börja när det ser ut såhär.. Rena plockepinnet..
Om jag river mig ner till den ursprungliga väggen så ser den antagligen bedrövlig ut och risken då är att jag behöver lägga på något nytt för att få släta väggar. Brukar man kunna få bort lister och fönsterfoder utan att få dom i småbitar, eller är det bättre att glömma det och köpa nya? Eller ska man lägga nya tunna renoveringsgipsskivor mot lister och foder och låta dom sitta kvar?
Om jag river mig ner till den ursprungliga väggen så ser den antagligen bedrövlig ut och risken då är att jag behöver lägga på något nytt för att få släta väggar. Brukar man kunna få bort lister och fönsterfoder utan att få dom i småbitar, eller är det bättre att glömma det och köpa nya? Eller ska man lägga nya tunna renoveringsgipsskivor mot lister och foder och låta dom sitta kvar?
H hapazard skrev:Jadu, det beror väl på vilken ambitionsnivå du vill lägga dig på. Ska rummet bara funka är det ju enklast med bara ett lager ny färg, tapet är nog inte så enkelt att få snyggt med tanke på alla märkliga lister och ledningar...
Ärligt talat ser jag inget av värde att rädda, lättare att köpa nytt och är ingen större kostnad. Du behöver definitivt gipsa sätt apanel eller putsa väggarna efter att du rivit bort det gamla.S Slarren skrev:Nä det känns lixom lite svårt att veta var man ska börja när det ser ut såhär.. Rena plockepinnet..
Hålkälslister och liknande tunna listverk kan vara svårt att få loss utan att de spricker. Foder brukar inte vara något problem med rätt teknik. Börja med spackelspade ett litet bräckjärn och klossar att bryta mot. Träkilar är också mycket användbara samt ett bågfilsblad för att såga av spik som inte vill komma ut.S Slarren skrev:
Gamla lister kan vara väldigt torra och sitta med stora spikar som inte vill lossna.
Jag skulle riva ner allt till orginalväggen, fräsa in elen i väggarna och försöka få på renoveringstapet för att få en vettig yta. Går inte det blir det på med nytt renoveringsgips och försöka lyfta listerna, sätta en smyglist som tar upp gipsets tjocklek och sätta tillbaka listen. Ta reda på var du kan köpa nya lister med samma profil innan du börjar bryta för något kommer garanterat gå sönder.
Sätter du nya lister så lägg tiden på att måla den när de sitter på plats, då kan du sätta igen alla springor och få en enhetligare finish mellan det gamla och nya.
Jag skulle riva ner allt till orginalväggen, fräsa in elen i väggarna och försöka få på renoveringstapet för att få en vettig yta. Går inte det blir det på med nytt renoveringsgips och försöka lyfta listerna, sätta en smyglist som tar upp gipsets tjocklek och sätta tillbaka listen. Ta reda på var du kan köpa nya lister med samma profil innan du börjar bryta för något kommer garanterat gå sönder.
Sätter du nya lister så lägg tiden på att måla den när de sitter på plats, då kan du sätta igen alla springor och få en enhetligare finish mellan det gamla och nya.
Ja men då får det nog bli så att jag river ner till den ursprungliga väggen. Fräser in elen i väggen och sätter renoveringsgips över.
Vaskar alla lister förutom fönsterfodren som jag försiktigt försöker få bort för att kunna sätta tillbaka ovanpå renoveringsskivorna.
Vaskar alla lister förutom fönsterfodren som jag försiktigt försöker få bort för att kunna sätta tillbaka ovanpå renoveringsskivorna.
Låter bra, men kör vanlig gips avsevärt lättare att hantera och blir bättre.S Slarren skrev: