Vi bor i ett elementhus från Mockfjärd från -72 och har ett ettrörssystem för radiatorsystemet. Dessa rör ligger uppe på golvet längs väggarna och täcks i original av en tunn (samt ful och ömtålig) plåtlist. Vi har nu renoverat ett av de rum som har dessa plåtlister och vill sätta dit nånting annat som golvlister för att dölja/skydda rören. Eftersom vi lagt ett 8 mm klickgolv så sticker rören upp som mest 16 mm och går vid skarvmuffarna ut 25 mm från väggen. Jag har skissat på en hemmagjord list gjord av dels klickgolv som skurits i remsor och dels vitmålat trä, enligt nedanstående skiss:
Golvlist.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blir dock en del jobb, så om någon har förslag på bättre lösningar så är jag intresserad.
 
Finns det ingen färdig (allmoge)golvlist på bygghandeln som bygger ut tillräckligt från vägg för att man ska kunna fräsa ur den på baksidan?
 
Du kan även få ett snickeri att tillverka åt dig, tror din ide ovan inte kommer se så snyggt ut tyvärr.
 
Det går att använda hålkälslister som man sätter bak-å-fram. Så att den delen som är tänkt att vara mot vägg å tak blir ut i rummet.

Vi gjorde så i vår BRF-lägenhet.
 
Jag har exakt samma problem i huset jag renoverar just nu. Jag har bestämt mig för att använda samma sockel (12x69) som på de rörfria väggarna, men för att komma ut från väggen där rören ligger så spikar jag fast en salningslist som är 19mm bred bakom sockeln.

Kanske svårt att se på bilden, även små stödklossar nedtill på sockeln för att få stöd.

Salningslisten spikar jag lite högre än sockeln, den sticker upp lite bakom sockeln med andra ord. Jag är nöjd med resultatet.
20140221-014347.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20140219-004840.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hej Femtummar.

Det finns en enkel lösning för ditt problem :)

rör1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

rör2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.