6 354 läst · 9 svar
6k läst
9 svar
Lister, foder, socklar - hur noga är du?
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Jag har nog hittills inte stött på ett så otroligt varierande spektrum inom bygg och hus som hur noga man är med listverk.
En del sätter lister utan att gersåga.
Andra står och hyvlar/täljer listerna in i perfektum och har aldrig någonsin använt latexfog.
Några skruvar upp listerna med synliga, vanliga, träskruv.
Andra latexfogar rubbet, så väl gersågade kanter som inner och ytterkanter på t.ex. foder för att få det 100% glipfritt.
Några sätter hörnklossar.
Hur noga är du? Sågar du om en list som skapar en glipa eller latexfogar du? Eller skiter i vilket och lever med glipan?
En del sätter lister utan att gersåga.
Andra står och hyvlar/täljer listerna in i perfektum och har aldrig någonsin använt latexfog.
Några skruvar upp listerna med synliga, vanliga, träskruv.
Andra latexfogar rubbet, så väl gersågade kanter som inner och ytterkanter på t.ex. foder för att få det 100% glipfritt.
Några sätter hörnklossar.
Hur noga är du? Sågar du om en list som skapar en glipa eller latexfogar du? Eller skiter i vilket och lever med glipan?
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv
Träskruvar är speciellt designade för att användas i trämaterial och har ofta en självborrande effekt som minskar risken för sprickor i träet under infästning. Denna självborrande funktion innebär att skruven skär genom träet när den
Läs mer
Skulle aldrig falla mig in att få en glipa på en golv/taklist.. Skulle gå och irritera mig på det i all evighet så blir det ett fel är det bara att göra om göra rätt =) Så fram med gersågen när man ska montera lister och foder!
Jag nöjer mig inte innan det är helt glipfritt!
Recept:
Sätter bara upp lister, foder och socklar på vintern efter att dom legat inne och torkat i minst en månad (ja, dom brukar slå sig lite)
Sågar med några mm marginal, prövar biten och sen naggar jag undan för undan av bitar med gersågen. De sista iterationerna handlar det om tiondelar av en mm.
Recept:
Sätter bara upp lister, foder och socklar på vintern efter att dom legat inne och torkat i minst en månad (ja, dom brukar slå sig lite)
Sågar med några mm marginal, prövar biten och sen naggar jag undan för undan av bitar med gersågen. De sista iterationerna handlar det om tiondelar av en mm.
Får väl stå för mellanskiktet och säga: Det beror på var det är någonstans...lister som sitter i blickfånget och välanvända rum filar jag en hel del på...annat gerar jag och latexfogar samt använder listvit-färg...i där jag kan använder jag montagelim, annars dyckertpistolen...och någon enstaka gång smala skruvar med förborrning om det är smyglister eller liknande...
Allt beror på tid, var det är och vad annat finns som behöver prioriteras. Så kallad "perfektionist" kan man inte vara om man vill få ett helt hus färdigt innan barnen flyttar hemifrån...ett "perfekt" rum och 2 ofärdiga rum är sämre, i min värld, än 3 helt ok färdiga rum.
Allt beror på tid, var det är och vad annat finns som behöver prioriteras. Så kallad "perfektionist" kan man inte vara om man vill få ett helt hus färdigt innan barnen flyttar hemifrån...ett "perfekt" rum och 2 ofärdiga rum är sämre, i min värld, än 3 helt ok färdiga rum.
Produkter som diskuteras: "montagelim"
Montagelim
Montagelim är ett starkt, mångsidigt lim anpassat för flera material som trä, metall, plast och mer. Dess unika formel tillåter användning även under svåra förhållanden, vilket gör det användbart för projekt i alla storlekar och i olika
Läs mer
Skönt att ni lägger fokus på det ni tycker är viktigt...själv har grov stil och på det viset är det inte lika noga...men använder latex om det behövs...
Jag är rätt noga när det gäller gerning men tar i sista hand hellre till latex än att stå och småkarva för hand på slutet. Har inte hur mycket tid som helst för sånt.
Innerkant på foder mot dörr eller fönster har det nog hänt att jag latexat om det glipat, som jag själv upplevt det, för mycket men oftast inte. Det får vara litet glip. Egentligen är jag rätt petig av naturen men jag har fått lära mig. I ett gammalt trähus där inga vinklar är räta och saker dessutom rör sig gör man sig olycklig om man är för noga.
List fäster jag mest med dyckert (handjagad, har ej picka) och målar sedan sista strykningen på plats. Gillar inte synlig skruv i lister så måste jag skruva (det kan behövas i vissa lägen och situationer av praktiska skäl) brukar jag spackla skallen innan slutstrykningen.
Innerkant på foder mot dörr eller fönster har det nog hänt att jag latexat om det glipat, som jag själv upplevt det, för mycket men oftast inte. Det får vara litet glip. Egentligen är jag rätt petig av naturen men jag har fått lära mig. I ett gammalt trähus där inga vinklar är räta och saker dessutom rör sig gör man sig olycklig om man är för noga.
List fäster jag mest med dyckert (handjagad, har ej picka) och målar sedan sista strykningen på plats. Gillar inte synlig skruv i lister så måste jag skruva (det kan behövas i vissa lägen och situationer av praktiska skäl) brukar jag spackla skallen innan slutstrykningen.
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Undviker lister så långt det går. Vägrar! Dyrt jobbigt och tråkigt.
Ibland måste jag tyvärr ha lister och de rummen är inte klara än. Listerna blir nog klara när vi flyttar. :-S
Men lite ontopic nu så gerar jag och fyller upp alla missar med latex. Spikar upp med vita dyckert, som blir svarta så fort hammaren kommer närmare än 2 cm =( latex på det med =)
Ibland måste jag tyvärr ha lister och de rummen är inte klara än. Listerna blir nog klara när vi flyttar. :-S
Men lite ontopic nu så gerar jag och fyller upp alla missar med latex. Spikar upp med vita dyckert, som blir svarta så fort hammaren kommer närmare än 2 cm =( latex på det med =)
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
hehe, så gör jag med.. tyvärr är det inte många lister som blir perfekt gersågade, eller rättare sagt så är oftast sågningen rätt OK, men det räcker att väggarna diffar någon mm och inte är helt vinkelräta, så blir antingen listerna klockrent mot varandra, men med glipor mot väggarna.. eller så trycker man in listerna mot väggarna och då spricker det upp i gerskarven istället.misingen skrev:
Lite beror det nog på hur mycket tid man har också. Hade jag ett enda litet rum att renovera, utan någon stress, så hade jag nog kämpat på lite mer med grundarbete, lister mm. När det blir en större yta och man "vill bli färdig" någon gång, så ökar också misstagstoleransen.
Så gör jag me, de e ingen som ser glipor och missar på lister/socklar (jo såna som vectrex ser förstås ) dessutom står det möbler, dörrar och andra pryttlar i vägen på dom flesta ställenaEnk Projektet skrev:
Produkter som diskuteras i tråden