Står inför ett stundande köp av en mindre lägenhet i Borås med behov av helrenovering.. Betalar omkring 150kkr för den så att ta in hantverkare och lägga 100kkr på badrummet är helt otänkbart, så jag tänkte göra en kalkyl på materialkostnaden blir..

Vad behövs för ett godkänt helkaklat badrum med betongväggar i form av tätning osv? Speca gärna upp vad ni kan komma på gärna inkl. kvadratmeterpriser.

jag tror att du måste titta själv på anvisningarna från tillverkarna. Jag handlade tätskikt etc. på nätet från sigro.se, andra bra leverantörer är kakelplattan.se.

Sigro säljer tätskikt system från LIP, när man gör ett sådant jobb så gäller att man följer anvisningarna från EN leverantör slaviskt, varenda detalj måste vara just det som står i anvisningarna för att man skall uppnå ett godkänt resultat.

Men det du behöver göra:L

Riv det gamla
Bila bort golvbrunnen (alla golvbrunnar som är äldre än från -92 skall bytas oavsett hur de ser ut).
Bila bort resten av avloppsrören i golvet, de bör alltid bytas om de inte är jättenya.

Lägg nya avloppsrör, bila in nya vattenledningar i väggarna till handfat, toa osv. Detta bör du anlita en rörfirma för.
Ordna ev. nya eldragningar, detta måste du anlita en elfirma för, hempul är olagligt, och dessutom säkerhetsmässigt extra känsligt i våtrum.
Montera ev. golvärme (även detta är olagligt att göra själv).
Flytspackla nytt fall mot golvbrunnen om det behövs (Läs tillverkarens anvisningar om ev. primer innan.)

Tätskikt, består ofta av:
en primer (20 - 50kr/kvm)
Ett lim att fästa duken med (ca. 50 kr/kvm)
Folie och tätremsa (ca 75 - 100 kr /kvm)
Diverse rörmanschetter (50- 100 kr per utstickande rör) och tätremsa i golv och vägg vinklar, ca 20 kr, per löpmeter.

Sedan kakelfix, fog och diverse detaljer som man kommer på under tiden.

Så ett litet badrum på typ 4 kvm kostar kanske 7000 kr i tätskikt. Räkna sedan rörfirma 5 - 20 000 beroende på hur mycket rör som skall göras om, och elektriker 5 000 - 20 000. Och flytspackel, betong och puts för reparation av väggen, kanske 2 000 i material.

Kakel och klinkers kan kosta 50 kr / kvm eller 3000 per kvm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.