Jag är i full gång att renovera ett (mycket) äldre hus från 1884, och har nyligen rivit ned gipsplattor och bakom dessa hittat en originalbrädvägg från byggnadsåret. Denna vägg vill jag givetvis behålla, vårda och framhäva.

Väggen är ganska så mörk och passar just nu inte jättebra in med resten av färgschemat i huset som är ljust. Vidare finns denna vägg i en gång inne i huset med begränsat ljusinsläpp. Jag är därför sugen på att göra denna vägg ljusare, men vill samtidigt bevara struktur och karaktär. Detaljer i resten av huset är målade med linoljefärg men jag tror kanske att det blir för tungt att måla denna relativt stora vägg i en homogen färg. Min tanke har därför varit att använda en ljus linoljelasyr istället.

Finns det någon på forumet som har erfarenhet av linoljelasyr? Skulle detta passa tror ni på denna vägg? Behöver jag förbereda väggen på något specellt sätt, utöver shellack på kvistar?

Hälsar
reptil

ImageUploadedByByggahus.se1407491789.968613.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ImageUploadedByByggahus.se1407491811.395840.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inte någon som använt linoljelasyr och kan dela med sig av sina erfarenheter?
//reptil
 
reptil skrev:
Inte någon som använt linoljelasyr och kan dela med sig av sina erfarenheter?
//reptil
Vilken fin vägg! Om den är lika gammal som huset så behöver du inte schellack. Ska du lasera den så kommer dessutom schellacken lysa igenom och bli fula fläckar. Jag skulle bara tvätta ytan med vatten och lite såpa och sedan torka av den med bara vatten.

Tror absolut det kan bli fint med lasyr. Allt beror ju på hur resten av huset ser ut men själv hade jag nog kanske stänkmålat väggen med limfärg (http://lundagard.blogspot.se/2013/10/att-stankmala-en-vagg.html) eller målat den i matt linoljefärg och målat med något traditionellt schablonmönster.
 
Västigårds skrev:
Vilken fin vägg! Om den är lika gammal som huset så behöver du inte schellack. Ska du lasera den så kommer dessutom schellacken lysa igenom och bli fula fläckar. Jag skulle bara tvätta ytan med vatten och lite såpa och sedan torka av den med bara vatten.

Tror absolut det kan bli fint med lasyr. Allt beror ju på hur resten av huset ser ut men själv hade jag nog kanske stänkmålat väggen med limfärg ([länk]) eller målat den i matt linoljefärg och målat med något traditionellt schablonmönster.
stort tack för ditt svar och för inspiration! Jätteroligt att se stänkmålningstekniken, det hade jag överhuvudtaget inte kunnat tänka mig blev så snyggt. Schablonmålning är faktiskt också en möjlighet, jag har dessa från byggnadsåret kvar i hallen så det skulle kunna passa in.

ImageUploadedByByggahus.se1407793683.443055.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det enda som gör att jag tvekar lite om mönster på vägg är att jag hade tänkt måla traditionellt rutmönstrat på golvet och att det då kanske blir rörigt rent visuellt? Matt färg i ljusare nyans kanske är lösningen på det?

Alla typer av kommentarer och inspiration mottages tacksamt!
//reptil
 
Åh vad snyggt! Kul med original. Tittar man på gamla hus så är det ju ofta "rörigt" rent visuellt... de mest märkliga färg- och mönsterkombinationer som ändå fungerar på något vis. Ofta handlar det bara om att våga! :)

Men som du säger, att köra ett ljust diskret mönster kan skapa en fin harmoni. Schablonen kan ju gå ton i ton med väggen men med lite ljusare färg bara. Bifogar en bild på en diskret schablon ifrån världsarvsgården Gästgivars här uppe i Hälsingland. Det här huset är ju tidigare än ert men något liknande kan säkert passa!
 
  • Skärmavbild 2014-08-12 kl. 07.49.43.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har du testat äggoljetempera? den kan man späda med nästan hur mycket vatten som helst så att det blir som att kalka en vägg. Färgen har heller inga lösningsmedel som tex färdig matt linoljefärg eller lasyr har. Om du vill ha linoljefärg så gäller det nog att mätta ordentligt med linolja så att det suger jämnt när man sedan lägger på ett lager med spädd färg. Linoljelasyr är ju typ bara riktigt spädd grundfärg, dvs färg, olja och terpentin, men det är mer olja än vanligt. Så det blir som en grundning, flammigt. Så det är ju vilket resultat man vill, hur rustikt det ska se ut. Enhetlig men tunn färg- tempera, levande yta med mycket färgskiftningar- linoljelasyr.
 
Tack Västigårds for ditt engagemang. Det låter som en bra kompromiss. Med risk för att göra dig lite avundsjuk kan jag säga att jag också har hittat originalmallarna till schablonerna i en rulle uppe på vinden. Ibland lönar det sig att köpa ett hus inklusive inventarier. :)
//reptil
 
Hej lavin,
tack för ditt tips! Det låter onekligen som äggoljetempera skulle kunna vara något för mig eftersom jag söker en yta som är så homogen som möjligt, jag vill helst inte att den är flammig. Blandar man själv eller köper man? Jag har en stor svaghet för Ottossons produkter, får spana in vad de har i området.
//reptil
 
Fantastiskt med schablonen, grattis!! Skulle vara grymt att hitta. Äggoljetempera hittar du hos Ovolin. De har både färdigblandad eller pigment om du vill göra egen. Lycka till!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.