2 179 läst · 14 svar
2k läst
14 svar
Linoljefärg och regn
Kan man göra en mellanstrykning med linoljefärg imorgon om det kommer börja regna typ 12 timmar efter strykningen och i 5 dagar i streck? Slutstrykning ser annars ut att få bli nästa år om inte turen med vädret vänder.
vad tror ni? Tacksam för svar
vad tror ni? Tacksam för svar
Medlem
· Korpilombolo
· 3 345 inlägg
Lutfuktighet och låg temperatur påverkar torktiden. Färgen lär ju stöta bort vatten, men jag har inte målat utomhus i regn.
Jag var I samma sits för några år sedan med fönsterfix, allt drog ut på tiden mer än väntat, lyckades få på ett andra lager färg lite sent på kvällen. Även om det var uppehåll och fint kom nattdaggen, kanske framförallt på plåtytorna och gjorde att lite färg lyfte och droppade ner på altanen. Inte helt oväntat, men bättre att försöka få på färgen på förmiddagen än i skymning så här års.Jiji skrev:
Såhär skriver Gysinge: "Måla aldrig på direkt solbelyst yta eller på solvarmt underlag."
Om det inte är en yta som ligger helt i solen och uppenbart blir varm skulle jag nog ändå våga chansa såhär års med halvklart väder. I början av juli är en annan sak. Jag har dock ingen stor erfarenhet av linoljefärg eller målning över huvud taget. Målat mdf-ribbor (ute) för inomhusbruk och några fönster ute med (olika typer) linoljefärg.
Om det inte är en yta som ligger helt i solen och uppenbart blir varm skulle jag nog ändå våga chansa såhär års med halvklart väder. I början av juli är en annan sak. Jag har dock ingen stor erfarenhet av linoljefärg eller målning över huvud taget. Målat mdf-ribbor (ute) för inomhusbruk och några fönster ute med (olika typer) linoljefärg.
Jiji skrev:Skönt att läsa att det gick.
Jag har inte ens hunnit börja med första strykningen. Är visserligen tak över men jag hoppas att det ska funka under hösten.
Annars får jag olja in och måla nästa år.
Så länge träet är torrt och det inte är alltför kallt tror jag det funkar utmärkt. Jag målade även ett vedförråd i September en gång och det ser fint ut! (Det finns billiga fuktmätare att köpa) annars kan du ju grunda i år och ev mellanstryka för att sedan göra sista strykningen nästa sommar (så gör jag på en del av huset.)
Det blev väldigt fint här, men det var som sagt inget slagregnJ JFrisk skrev:
Det viktigaste är nog att trät
kanske är skillnad hur mycket det regnar?
Ja vid sista strukningen skulle jag vilja ha mer änKarlia skrev: