Köksrenoveringen går så sakteliga framåt här och nu har vi kommit till frågan vad vi ska lägga mellan undergolv och ytskikt. Undergolvet är spårat golvspån (LK HeatFloor 22) med värmeplåtar och 16 mm golvvärmeslang och ytskiktet är tänkt att bli Marmoleum click, 30x30-rutor.
LK tar inte specifikt upp denna typ av golv i sina anvisningar, men menar att man behöver ett mellangolv av t ex spontade 12 mm spånskivor om man inte lägger parkett/laminat i samma riktning som spårskivorna. Då marmoleumplattorna inte har någon egentlig läggningsriktning utgår jag från att man bör ha något emellan? Med skarvar mot två befintliga golv varav en lång vill jag dock bygga så lite som möjligt på höjden...
Har sett att Moelven har en spontad MDF-skiva som endast är 6 mm tjock som de kallar för "Funktion mellangolv", men denna ska läggas flytande medan LK anger att mellangolvet ska skruvas. Dessutom är denna skiva få tag i. Vad tros om helt vanliga icke-spontade 6 mm MDF-skivor som skruvas mot spårskivorna? Om jag ändå skruvar känns ju sponten överflödig, eller? Eller har någon framgångsrikt helt skitit i att ha ett mellangolv och lagt linoleumklick direkt på spårskivorna?