Har just införskaffat mig en rikt- och planhyvel med 252 mm hyvelbredd.

Att det är en Lini och tillverkad av Ejca har jag listat ut men är det någon vänlig själ som kan tänkas veta mer om modellen? Typ vilken årgång det kan vara och annat intressant? Har sökt men misslyckas totalt med att gräva upp någon som helst information.

En grön Lini rikt- och planhyvel på ett stökigt verkstadsgolv med utspridda träspån och synlig hyvelbredd på 252 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grön Lini rikt- och planhyvel från Ejca med 252 mm hyvelbredd i en verkstadsmiljö, omgiven av spån och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag fick tag i en precis likadan för några dagar sedan. Tyvärr har jag inte hittat något om vilken modell det kan röra sig om.

På bilderna ser jag att du har en svart "spak" där remmen från motorn går upp mot kuttern. Dennär borta på mitt exemplar. Har du räknat ut vad den har för funktion. Spänner den drivremmen? Min spänns genom att man kan sänka och höja motorn en aning.

Mekanism för att koppla i och ur matningen?

Matningen drivs på andra sidan av hyveln. Den verkar inte gå att koppla från.

Kul att det verkar finnas fler exemplar!

Spaken tolkar jag som en enkel form av motorbroms. Innanför kåpan är det en träbit, typ ebenholtz, som kan ansätta drivremmen. Tycker inte att den är särskilt effektiv och har nog en tendens att sabba remmen på sikt.

Vad gäller själva fabrikatet fick jag faktiskt svar från Ejca om att det var en importerad maskin och således inte svensktillverkad. Hyfsat välbyggd maskin dock och funktionaliteten är helt i paritet med exempelvis min Emco B20 och en Inca som jag har tillgång till. Betydligt bättre än den Scheppach som jag tidigare hade.

Där ser man!

Ja, jag tycker också att den är rätt rejäl. Jag köpte en Scheppach HM0 i våras. Planhyvlingen fungerar bra men inmatningsbordet för rikthyvlingen lutar åt alla möjliga håll.

Fick du reda på om den sålts under annat märke i andra länder?

Nej tyvärr, vet inget mer om skapelsen.

Min drivrem var på uppehällningen så jag beställde en ny från http://www.kilremslagret.se/. Kan ju vara bra att känna till om du råkar ut för liknande bekymmer.

Tack för det. Jag har kikat in deras hemsida eftersom drivremmen till matningen är utbytt mot en som verkar vara lite för bred och aningen lång. Spännrullen kan liksom inte riktigt göra vad den ska.

Idag fick jag dock den trasiga orginaldrivremmen. Jag ska mäta och jämföra...

Jag funderar på byta ut drivremmen mellan motor och kutter redan nu. Den ser lite trött ut. Hur lång drivremmen beställde du?

Jag köpte en ändlös planrem (Esband) 25 mm bred och 1000 mm lång. Den ursprungliga var något längre men som sagt ganska sliten. Fungerar utmärkt.

Hej
Till drivningen av matningen kan du köpa en rem ifrån Transteck i Borlänge 10 mm bred och 700 mm lång är väldigt mjuk och passar bra, dom har en kortare rem som är 692 mm men jag vågade inte beställa kortare

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.