Jag tänkte lägga in ett rutigt golv i köket och funderar på Marmoleums klickgolv. Men har ett par 'problem'; Dels finns inte golvet i de kulörer jag vill ha och dels har jag läst en del negativa recensioner om golvets hållbarhet över tid. Men det golvet är kanske inte sämre än konkurrenternas?
Kulören kan man anpassa sig till om golvet är bra i övrigt...
Ett annat alternativ jag har tittat på är Tarkett Starfloor, men det verkar inte finnas som enfärgade plattor, utan bara diverse olika mönster och texturer.
Finns det nåt annat alternativ på hållbara och praktiska klick-fyrkanter som man kan köpa som privatperson i många olika kulörer utan att det kostar flera tusen per kvadratmeter?
Ett annat alternativ jag har tittat på är Tarkett Starfloor, men det verkar inte finnas som enfärgade plattor, utan bara diverse olika mönster och texturer.
Finns det nåt annat alternativ på hållbara och praktiska klick-fyrkanter som man kan köpa som privatperson i många olika kulörer utan att det kostar flera tusen per kvadratmeter?
Medlem
· Stockholm
· 716 inlägg
useless skrev:Jag tänkte lägga in ett rutigt golv i köket och funderar på Marmoleums klickgolv. Men har ett par 'problem'; Dels finns inte golvet i de kulörer jag vill ha och dels har jag läst en del negativa recensioner om golvets hållbarhet över tid. Men det golvet är kanske inte sämre än konkurrenternas?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan köpa de klassiska linoleum plattorna och limma själv. Klicksystem i all ära, men det är inte svårt att limma heller. Kostar ungefär samma, och ger lite mer att välja på. Dock fortfarande ett ganska begränsat utbud av färger och mönster. I mitt kök valde jag en grå och en beige platta. Det blir lite mjukare kontraster. Rent svart och vitt finns i alla fall inte.
Efter moget övervägande har vi kommit fram till att vi vill ha mindre rutor än klick-variantens 30x30 cm - Snarare runt 15 cm. Men då verkar tyvärr utbudet väldigt skralt även om man letar plattor man limmar... Det enda vi hittar hos de lokala golvbutikerna är vanliga vinylmattor med schackrutor.
Det som närmast uppfyller kraven är det här: https://classenfloor.com/floor/neo-20-prime/ Men jag gillar inte att man ser skarvarna mellan skivorna så tydligt.
Nån som har några andra tips eller erfarenheter av Classens golv?
Det som närmast uppfyller kraven är det här: https://classenfloor.com/floor/neo-20-prime/ Men jag gillar inte att man ser skarvarna mellan skivorna så tydligt.
Nån som har några andra tips eller erfarenheter av Classens golv?
Vilka plattor är detta och vad krävs för underlag? Antar att man måste ha en helt slät spån som underlag?P Per i Hamrånge skrev:[bild]
Du kan köpa de klassiska linoleum plattorna och limma själv. Klicksystem i all ära, men det är inte svårt att limma heller. Kostar ungefär samma, och ger lite mer att välja på. Dock fortfarande ett ganska begränsat utbud av färger och mönster. I mitt kök valde jag en grå och en beige platta. Det blir lite mjukare kontraster. Rent svart och vitt finns i alla fall inte.
Medlem
· Stockholm
· 716 inlägg
Hej,M myrstack skrev:
Ja det måste vara ett slätt underlag. Jag har spånskivor. Lade en hel del tid på att spackla skarvar och skruvhål. Plattorna är 2mm tjocka och ganska styva, så de kan ta små defekter i underlaget, men som alltid, underlagsarbetet avgör resultatet.
Plattorna på bilden är Forbo Marmoleum Stardust (beige) och Forbo Marmoleum Cornish Grey (grå).
Stardust går i lite grön/beige, kanske inte riktigt det jag ville ha, men det finns som sagt inte så mycket att välja på.