Hej! Vårt entrétak utomhus hålls upp av 2 st limträpelare som är typ 12-kantiga, dvs dom ser runda ut på avstånd men kommer man närmre ser man ju att de inte är runda. Skitfult tycker vi och undrar nu om man på något vis kan fixa dem så att de blir runda. Kan man slipa dem så att de blir runda? Verkar jäkligt svårt att få till snyggt och jämt dock.
Tips mottages tacksamt!
Tips mottages tacksamt!
Jag antar att du syftar på att åtgärda det på plats.
Det går givetvis, men skulle antagligen se sämre ut än vad det gör nu. Det behöver inte kosta så mycket med ett par nya pelare istället. Och bär de bara ett entrétak är själva bytet säkerligen inte så komplicerat heller.
Det går givetvis, men skulle antagligen se sämre ut än vad det gör nu. Det behöver inte kosta så mycket med ett par nya pelare istället. Och bär de bara ett entrétak är själva bytet säkerligen inte så komplicerat heller.
Ja vi tänkte fixa dem på plats. Byte av dem har vi också funderat på. Entretaket är ca 4 meter långt och ca 1,20 djupt. Antar att det krävs en del att hålla uppe taket.
Hyr man eller frågar runt efter ett riktigt stämp så löses det ju enkelt. Annars går det ju använda virke av annan typ, tillfälligt. Ser man bara till att göra det när det inte ligger en halvmeter snö på så bör det inte vara någon som helst fara.linegarden skrev:
Jag tror inte att det där är solida limträpelare, de är i.s.f. väldigt överdimensionerade. Eller är de inte lika grova som de ser ut? Troligtvis är de oavsett gjorda för att se estetiskt tilltalande ut.
Men ett byte ser inte ut att vara speciellt krångligt, även om man inte ser några detaljer på bilden.
Men ett byte ser inte ut att vara speciellt krångligt, även om man inte ser några detaljer på bilden.
De är ca 25 cm i diameter skulle jag tippa. Synd att inte vi tycker att de är estetiskt tilltalande
Tack för dina råd! Det lutar åt att vi tar hit en byggfirma för offert
Tack för dina råd! Det lutar åt att vi tar hit en byggfirma för offert
C C.Lundin skrev:Jag tror inte att det där är solida limträpelare, de är i.s.f. väldigt överdimensionerade. Eller är de inte lika grova som de ser ut? Troligtvis är de oavsett gjorda för att se estetiskt tilltalande ut.
Det är Comwoodstolpar som är ihåliga ni har. Jag vet att det fanns runda att köpa men det är för 15år sedan.
Det lättaste sättet att få dom runda på plats är att med elhyvel hyvla bort hörnen runt om i omgångar lite i taget för att sedan slipa bort dessa när stolpen blivit rund.
Det lättaste sättet att få dom runda på plats är att med elhyvel hyvla bort hörnen runt om i omgångar lite i taget för att sedan slipa bort dessa när stolpen blivit rund.