Hej!

Sitter och skissar på ett rätt stort loft som ska byggas mellan två betongväggar (ytterväggar) samt en innervägg, som i ett kantigt U.. Bjälklaget kommer att behöva fästas i samtliga dessa väggar.

Eftersom jag inte vet exakt hur innerväggen är uppbyggd och hur hög bärighet den har vill jag stärka upp bjälklaget/bärlinan med en pelare på den väggen.

Av olika skäl vill jag att pelaren ska bygga ut så lite som möjligt från väggen.

Fråga: Är det dumt att använda en limträbalk som pelare, dvs. t.ex. 42/56x180 i stället för en renodlad pelare på t.ex. 90x90?

Inser såklart att bärigheten sannolikt försämras men eftersom bjälklaget redan kommer att vara infäst i två bärande väggar tänker jag att belastningen inte bör bli alltför hög på just den punkten.

R
Ja om pelaren står för sig själv så är det inte att rekomendera med en smal stolpe (ditt tilltänkta limträ) för den kommer att böja sig lättare än en 90x90..
Men sitter den emot en vägg så funkar det med en smalare då man kan fästa in den i den svaga riktningen så att säga..

R Rejäl skrev:
Men sitter den emot en vägg så funkar det med en smalare då man kan fästa in den i den svaga riktningen så att säga..
Tack. Det var exakt detta jag funderade kring. Alltså att fästa in den i den befintliga väggen (verkar vara gips och osb).

Glöm inte bort att lasten måste kunna tas upp under stolpen också. Det blir en större punktlast där.

Q qvirre skrev:
Glöm inte bort att lasten måste kunna tas upp under stolpen också. Det blir en större punktlast där.
Absolut. Men det bör inte vara några problem. Det är en lägenhet och alltså betong under golvet.

M Missionshuset Roslagen skrev:
Absolut. Men det bör inte vara några problem. Det är en lägenhet och alltså betong under golvet.
Det skulle jag inte känna mig trygg med. Är det alltså ett mellanbjälklag i betong med en lägenhet under?

Är du säker på att det är dimensionerat för att klara den ökade punktlasten? Kraften behöver tas vidare hela vägen ner till grunden.

Om du tänker dig en vanlig villabetongplatta så är den både tjockare och betydligt mer armerad där linjelast och punktlast ska tas upp.

Q qvirre skrev:
Det skulle jag inte känna mig trygg med. Är det alltså ett mellanbjälklag i betong med en lägenhet under?

Är du säker på att det är dimensionerat för att klara den ökade punktlasten? Kraften behöver tas vidare hela vägen ner till grunden.

Om du tänker dig en vanlig villabetongplatta så är den både tjockare och betydligt mer armerad där linjelast och punktlast ska tas upp.
Ja, precis. Det är ett mellanbjälklag.

Men bra poäng. Kanske ändå inte helt snutet ur näsan. Ska fundera några varv till, men man bör väl i vart fall fördela lasten på fler än en pelare.

Kanske slutar med att jag konsulterar en konstruktör innan jag sätter spaden i marken. Det är som sagt ett ganska stort loft.

• Gilla
GoForIt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.