Hej!
Jag har ett torp från tidigt 1900-tal, och planen är att öppna upp innertaket mot nocken. För närvarande finns det takstolar, men jag planerar att ta bort dem. Jag har varit i kontakt med en byggare som är kunnig inom byggnadsvård, och han menade att det går bra att avväxla taket med en limträbalk som kan bära tyngden från tegeltaket. (Taket är redan renoverat.)
Jag har köpt en limträbalk med dimensionen 90x315. Den är tung som bara den, men jag lyckades ändå få upp den så att den nu vilar provisoriskt på de befintliga takstolarna inför nästa steg. Jag har förstärkt gavlarna (se bild) med 90x90 limträpelare som stöttar de horisontella reglarna, och planen är att sätta upp en tredje pelare i mitten, där limträbalken ska vila.
Nu har jag dock några funderingar och frågor som jag gärna vill ha input på:
1. Hur får jag upp limträbalken på plats?
Jag får hjälp av vänner, men jag undrar om det verkligen räcker med 2–3 polare. Finns det något smartare sätt att lyfta den, bit för bit? Kanske med hjälp av en lång domkraft eller någon annan lösning som kan göra jobbet säkrare och smidigare?
2. Kommer konstruktionen att hålla?
Som jag förstår det ska limträbalken i nocken fördela takets vikt nedåt på gavlarna, vilket känns logiskt. Men vad händer med sidoväggarna när de befintliga takstolarna tas bort? Kommer de inte att pressas utåt av takets vikt?
Jag förstår att limträbalkens funktion är att ta upp och fördela tyngden från taket, men ändå – borde inte ett visst tryck påverka sidoväggarna? Hur fungerar det rent konstruktionsmässigt när en limträbalk i nocken bär upp ett tegeltak?
Fakta om torpet:
• Stomme: Hörnstolpar och golvbjälklag består av 10x10 balkar. På långsidorna finns dock bara 50x120 reglar.
• Tak: Belagt med tegel och renoverat.
Tacksam för tips och råd om både lyftteknik och hållfasthet.
Jag har ett torp från tidigt 1900-tal, och planen är att öppna upp innertaket mot nocken. För närvarande finns det takstolar, men jag planerar att ta bort dem. Jag har varit i kontakt med en byggare som är kunnig inom byggnadsvård, och han menade att det går bra att avväxla taket med en limträbalk som kan bära tyngden från tegeltaket. (Taket är redan renoverat.)
Jag har köpt en limträbalk med dimensionen 90x315. Den är tung som bara den, men jag lyckades ändå få upp den så att den nu vilar provisoriskt på de befintliga takstolarna inför nästa steg. Jag har förstärkt gavlarna (se bild) med 90x90 limträpelare som stöttar de horisontella reglarna, och planen är att sätta upp en tredje pelare i mitten, där limträbalken ska vila.
Nu har jag dock några funderingar och frågor som jag gärna vill ha input på:
1. Hur får jag upp limträbalken på plats?
Jag får hjälp av vänner, men jag undrar om det verkligen räcker med 2–3 polare. Finns det något smartare sätt att lyfta den, bit för bit? Kanske med hjälp av en lång domkraft eller någon annan lösning som kan göra jobbet säkrare och smidigare?
2. Kommer konstruktionen att hålla?
Som jag förstår det ska limträbalken i nocken fördela takets vikt nedåt på gavlarna, vilket känns logiskt. Men vad händer med sidoväggarna när de befintliga takstolarna tas bort? Kommer de inte att pressas utåt av takets vikt?
Jag förstår att limträbalkens funktion är att ta upp och fördela tyngden från taket, men ändå – borde inte ett visst tryck påverka sidoväggarna? Hur fungerar det rent konstruktionsmässigt när en limträbalk i nocken bär upp ett tegeltak?
Fakta om torpet:
• Stomme: Hörnstolpar och golvbjälklag består av 10x10 balkar. På långsidorna finns dock bara 50x120 reglar.
• Tak: Belagt med tegel och renoverat.
Tacksam för tips och råd om både lyftteknik och hållfasthet.
Antar att du menar att ta bort endast underramen?Daniel Lundh skrev:
Varför? Är de för låga för att gå under?
På en av bilderna ser man att huset åtminstone har 5 takstolsfack. Om man antar std cc om 120 cm så betyder det att huset är 6 m långt. Har inte räknat på det men magkänslan är tveksam till att 90x315 är tillräckligt för att bära ett tegeltak med fri spännvidd på 6 m... Huset är visserligen inte jättebrett (4,5 - 5 m?), men 6 m är rätt lång spännvidd för en enkel balk.Daniel Lundh skrev:
Med en central nockbalk som tar all taktyngd så blir det inga sidokrafter på väggarna.Daniel Lundh skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 323 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 323 inlägg
Jag har gjort denna ombyggnad på ett mycket mindre hus (friggebod), drygt 3 meter långt (och plåttak). Då lyfte jag upp ena sidan av balken först och tryckte sen upp den andra med domkraft. Men här är det ju mycket större och håller med föregående inlägg om att det måste räknas på om balken är tillräckligt stor, och även om punkterna där tyngden leds ner klarar trycket.
Lite reflektioner.
För att lyfta upp balken kan du kolla på en alplyft.
Håller den balken på gavlarna för lasterna från nockbalken?
Du behöver någon form av dragstag mellan långsidorna så dom inte ger med sig.
Har du kollat att grundläggningen klarar av lasterna från dina pelare eftersom du inte haft några later där tidigare?
För att lyfta upp balken kan du kolla på en alplyft.
Håller den balken på gavlarna för lasterna från nockbalken?
Du behöver någon form av dragstag mellan långsidorna så dom inte ger med sig.
Har du kollat att grundläggningen klarar av lasterna från dina pelare eftersom du inte haft några later där tidigare?