Hej

Jag skall flytta ett dörrhål i hjärteväggen för att kunna göra ett lite större sovrum på en sidan i källaren. Min plan är att mura igen befintligt dörrhål med murblock och sedan öppna upp ett 170cm hål på annan plats, se bild... rött är det som jag sätter igen, blått är det som jag avser ta upp. Tanken är att växla av med limträbalk men det är svårt att veta dimensionerna. Huset är 7,20x13,20 meter och hjärteväggen går mitt i huset. Huset är en enplans med källare. Har fått till mig att det skall fundera med två limträstolp 90x90 samt en balk på 90x225.

Finns det någon kunnig som har något bra råd?
Sektionsritning av hus med mått och markerade platser för flytt av dörröppning i vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektonisk ritning av en byggkonstruktion med markerade områden för att visa planerad förändring av dörröppningar.
Skapa konto
Ritning av källarplan med markerat befintligt dörrhål i rött och planerat nytt dörrhål i blått.
Skapa konto
Ritning av husplan med markerade områden för att flytta dörrhål, rött för igenmurat och blått för nytt hål.
Skapa konto

Vet inte om det är av vikt... takstolarna är 170x45 w fackverk på cc 115 cm och 15 graders taklutning.

90x225 balk samt 90x90 stolpar räcker gott om spännvidden bara är 1,7 meter. Det har betydelse att det är fackverkstakstolar eftersom det då inte finns några taklaster på hjärtväggen.

• Gilla
Urkburk
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
90x225 balk samt 90x90 stolpar räcker gott om spännvidden bara är 1,7 meter. Det har betydelse att det är fackverkstakstolar eftersom det då inte finns några taklaster på hjärtväggen.
Stort tack för svaret. En liten extrafråga dock. De w fackverkstakstolarna jag har är delade på nedre delen av dem (de reglar som bildar vindens bjälklag), sammanfogade med spikförband. Gör det någon skillnad avseende takbelastning på hjärteväggen?

Inte om de är skarvade där de möter diagonalstängerna.

• Gilla
Urkburk
  • Laddar…
Noterade precis en sak jag förbisett. Just där jag skall öppna upp vilar bjälklaget helt på ena ytterväggen och hjärteväggen pga trappen ned. Vet inte hur det är avlastat vid trappen. Får nog ta in en konstruktör i alla fall blir orolig för att jag underdimensionerar även om jag överdimensionerar

Om det är en korrekt dimensionerad fackverkskonstruktion vilar den bara på ytterväggarna, även om det inte ser ut så. Men det är alltid bäst med hängslen och livrem.

• Gilla
Urkburk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.