Hej
Jag skall flytta ett dörrhål i hjärteväggen för att kunna göra ett lite större sovrum på en sidan i källaren. Min plan är att mura igen befintligt dörrhål med murblock och sedan öppna upp ett 170cm hål på annan plats, se bild... rött är det som jag sätter igen, blått är det som jag avser ta upp. Tanken är att växla av med limträbalk men det är svårt att veta dimensionerna. Huset är 7,20x13,20 meter och hjärteväggen går mitt i huset. Huset är en enplans med källare. Har fått till mig att det skall fundera med två limträstolp 90x90 samt en balk på 90x225.
Finns det någon kunnig som har något bra råd?
Jag skall flytta ett dörrhål i hjärteväggen för att kunna göra ett lite större sovrum på en sidan i källaren. Min plan är att mura igen befintligt dörrhål med murblock och sedan öppna upp ett 170cm hål på annan plats, se bild... rött är det som jag sätter igen, blått är det som jag avser ta upp. Tanken är att växla av med limträbalk men det är svårt att veta dimensionerna. Huset är 7,20x13,20 meter och hjärteväggen går mitt i huset. Huset är en enplans med källare. Har fått till mig att det skall fundera med två limträstolp 90x90 samt en balk på 90x225.
Finns det någon kunnig som har något bra råd?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
90x225 balk samt 90x90 stolpar räcker gott om spännvidden bara är 1,7 meter. Det har betydelse att det är fackverkstakstolar eftersom det då inte finns några taklaster på hjärtväggen.
Stort tack för svaret. En liten extrafråga dock. De w fackverkstakstolarna jag har är delade på nedre delen av dem (de reglar som bildar vindens bjälklag), sammanfogade med spikförband. Gör det någon skillnad avseende takbelastning på hjärteväggen?J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Inte om de är skarvade där de möter diagonalstängerna.
Noterade precis en sak jag förbisett. Just där jag skall öppna upp vilar bjälklaget helt på ena ytterväggen och hjärteväggen pga trappen ned. Vet inte hur det är avlastat vid trappen. Får nog ta in en konstruktör i alla fall blir orolig för att jag underdimensionerar även om jag överdimensionerar
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om det är en korrekt dimensionerad fackverkskonstruktion vilar den bara på ytterväggarna, även om det inte ser ut så. Men det är alltid bäst med hängslen och livrem.