Totte_S
Tänkte bygga en balkong utanför balkongdörren efter sådär 7 år...:D
Blir väl ca 2*4 m och den får stå på 2 stolpar i backen. Eftersom det är 4 m till marken så är min fundering om det är vettigt med tryckimpregnerade stolpar, eller bör det absolut vara limträ? Skiljer ju ett par kronor i kostnad så det måste vara välmotiverat i så fall.

Tryckimpregnering påverkar beständigheten inte hållfastheten.
Du måste först dimensionera dina pelare för knäckning, sen kan du välja hur de ska skyddas mot röta.

Om du inte vill räkna på hållfastheten när de är så långa kan du ju gå på utseendet.
Om du använder klenaste limträt som håller, då kommer det antagligen se ut som tunna "tändstickor" som riskerar att knäckas.
Jag skulle absolut gått på ett par grova tryckta stolpar, troligen de fetaste jag hitter på brägån.
Dessutom så åldras limmet och trät olika rent förgmässigt.

Totte_S
Tänkte mest om tryckt var lite skumt att bygga med, men som det låter så blir det vanliga tryckta.
Återstår bara att lista ut vettiga dimensioner, framförallt på hammarbandet ( eller yttre syll, eller vad man skall kalla det)
uppåt 4 m spännvidd kräver kanske en vettig dimension.

Egentligen spelar det ingen roll vad du väljer. Nackdelen med tryckt virke är att det inte går att måla direkt och att det suger vatten. Det vandrar alltså fukt i stolparna så det är inte helt lyckat med vanligt virke i direktkontakt med tryckt virke. Mögelrisk mao (inte i det tryckta virket utan i det vanliga)! Själv har jag bara använt hoplimmat och hyvlade vanligt virke. Att limskarvarna syns om man målar håller jag inte med om. Håller dock med om att du måste välja kraftiga stolpar, minst 115x115.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.