Hej, premiär här på BH!

Ska lägga nytt massivtträgolv på betonggolv där det tidigare låg limmad linoliummatta. Nu när jag tagit bort mattan så lossnade väldigt lite lim och undrar helt enkelt om jag verkligen behöver slipa bort allt?

Över kommer jag lägga åldersbeständiga plast, plywood för att skruva golvet i och sedan grålumpapp.

Nästa fråga är, de små ställen som limmet släppte på behöver jag lägga igen dem eller spelar det ingen roll inte mer än 1-2 mm skarv ?

Tack tack

Hej,
Risken med att inte ta bort limmet är att det t.ex. kan mögla eller på annat sätt bli illaluktande, när det kommer i den fuktiga nivån under plasten. Om så sker i ditt fall är omöjligt att bedöma i förväg.

Höjdskillnader på 1-2mm klarar ju normalt en plywoodskiva.

GoForIt GoForIt skrev:
Hej,
Risken med att inte ta bort limmet är att det t.ex. kan mögla eller på annat sätt bli illaluktande, när det kommer i den fuktiga nivån under plasten. Om så sker i ditt fall är omöjligt att bedöma i förväg.

Höjdskillnader på 1-2mm klarar ju normalt en plywoodskiva.
Tänker att de har ju ändå legat där under golvet vad blir skillnaden?

Du förändrar ju fuktnivå och temperatur t.ex. genom plasten och det nya tjockare golvet.

Ofta funkar det, men ibland uppstår jobbiga problem med lukter/mögel. Och då får man ju riva upp och göra om.

ok tack!

det jag var rädd för men hoppades på inte skulle vara fallet, något tips på enklaste (antar dyraste) och sen billigaste sättet att få bort det på?

BirgitS
Något att tänka på är att man ibland hade asbesthaltigt lim till linoleumplattor förr i tiden. Om du är osäker kan det vara bäst att ta ett prov och skicka in på analys.

P PeppeP skrev:
ok tack!

det jag var rädd för men hoppades på inte skulle vara fallet, något tips på enklaste (antar dyraste) och sen billigaste sättet att få bort det på?
Skrapa, eller hyr en stripper.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.