leby leby skrev:
Har precis köpt 4st fina äldre alomgestolar i björk.
De är förstås lite rangliga och behöver lite ompyssling.
Vad tror expertisen om att limma dem med Fisklim?
Typ detta:
[länk]
eller är Benlim bättre?
[länk]
Borde väl funka.
Själv hade jag kört med hemmagjord hudlim, betydligt billigare :)

Frustrator Frustrator skrev:
Borde väl funka.
Själv hade jag kört med hemmagjord hudlim, betydligt billigare :)
Och hur gör man hudlim?

Hud köpt på exv Ica (finns under hundmat), lägg i blöt, klipp i biter, låt puttra till lagom konsistens.

Frustrator Frustrator skrev:
Hud köpt på exv Ica (finns under hundmat), lägg i blöt, klipp i biter, låt puttra till lagom konsistens.
ok, låter ju enkelt iof..

Fortsättning på funderingen kring vad som är bäst att göra och hur!!

Det ser ut som att det är animaliskt lim, åtminstone i huvdsak.
- Vad är bästa sättet att få isär stolen där den inte redan släppt? Jag har haft på vatten på en men krävs det även värme om det ex är benlim?

Nästa fundering är kring konstruktionen. Sitsen är för mycket "fast" limmad, den sitter runt om vilket gör att limmet släpper speciellt på sidorna där virket har krympt mest i sidled förstås.

- Tror ni att det bästa är att limma om sitsarna och sen bara fästa dem i fram och bakkant? sitsen är för tunn att skruva i annars had jag satt skruvade klossar och fräst ett spår i sargen men det går nog inte att skruva i sitsen.

andra förslag på infästning?

• Stolens träkonstruktion med synligt mörkt lim och en frågeställning kring reparation och infästning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en trästols komponent där limmet lossnat och en träbit är delvis borttagen.
    Skapa konto
  • Vy underifrån av en trästol där sitsen tas loss, med rester av lim och träklossar synliga, samt personens ben i arbetskläder.
    Skapa konto
Jag tyccker du är på rätt spår. Varmluftspistol löser upp limmet. Sedan limmar du om med benlim eller hudlim.

• Gilla
leby
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag tyccker du är på rätt spår. Varmluftspistol löser upp limmet. Sedan limmar du om med benlim eller hudlim.
Lite sugen på att göra hudlim själv, ska se om jag kan hitta nått bra och ”koka” i

leby leby skrev:
Lite sugen på att göra hudlim själv, ska se om jag kan hitta nått bra och ”koka” i
Jag kör o en kastrull köpt på loppis..

• Haha
leby
  • Laddar…
Det borde gå att göra det själv av slaktavfall men jag minns inte riktigt hur man skulle göra. Jag har aldrig gjort det själv bara hört talas om hur man gör.

Själv köper jag färdigt hudlim i form av spånor som jag blöter några timmar i en plastburk och sedan kokar i en limpanna av gjutjärn. Limpannan har en yttre och en inre gryta så man fyller vatten i den yttre och lim i den inre så kokas det i vattenbad och bränner inte i botten. Samma sak borde gå att improvisera med en konservburk i en kastrull med vatten. Sedan gäller det att limma medan limmet är värmt. Eller värma upp det igen.

Tillvägagångssättet blev en blandning av allt ;-\

Stolarna är fina men alla sitsar är spruckna kupade och sitter lite löst men bara 2 st ben är lösa, övriga sitter just nu kanon.
Jag lossade alla sistar med en blandning av blötläggning och varmluftspistol.

Reparation av stolsits med plywood och benlim synlig på träytan.
Skapa konto

Eftersom sitsarna har trärikning bak-fram inte hö-vä så har krympningen skett på bredden och den är betydande, antar att det är delvis därför de sprukit. Behövde lägga i ca 1 cm på allla sistarna.

Två trästolsitsar med blå tejp och en list på ett arbetsbord.
Skapa konto
Träsitsar av stolar reparerade med bitar av nytt trä, sammanfogade och säkrade med blått tejp, vid renoveringsprocess.
Skapa konto
Träsitsar för stolar med synliga sprickor och krympningar placerade på ett arbetsbord.
Skapa konto

Virket är fint men inet mauser men åt det hållet. Jag hade en klump liggande som nu kom till användning:

Ett stycke rått trävirke med synliga kvistar och märken på en arbetsbänk.
Skapa konto

Etersom kupningen av sitsarna var betydande samtidigt som det behövdes nått bättre sätt att fästa sitsen i stolsramen så sågade jag till 9mm plywood som jag limmande under sitsen..

En stapel med 9mm plywoodark som används för att förstärka spruckna stolsitsar i ett renoveringsprojekt.
Skapa konto
Renoveringsprocess av en trästol med plywood förstärkt sits och verktyg i en verkstad.
Skapa konto
Två 9mm plywoodskivor på ett verkstadsbord, förberedda för att förstärka stolsitsar.
Skapa konto
Stolsits fastklämd med blå klämmor på en arbetsbänk, under limningsprocessen, i en verkstadsmiljö.
Skapa konto
Stolsben reparerade med klämmor och plywood under renoveringsprocessen.
Skapa konto
Fyra trästycken som utgör sitsar till stolar, med synliga sprickor och skruvar, limmade med plywoodförstärkning.
Skapa konto

Gjorde ren "stommen" limmade vissa lösa flisor (så här långt har jag bara använt vitlim)

Två trästolar utan sitsar i en verkstad, uppvisande sprickor och lösa delar under renovering.
Skapa konto
Stolsben limmas fast i en arbetsverkstad, pressade med klämmor mot arbetsbänken.
Skapa konto

Sågade upp lite "list" som jag limmade fast i stommen 12mm under överkant så när jag skruvar fast sisten är det en glipa på 3mm som ger lite rörelsemån.

Nykapade trälistor som ligger på ett arbetsbord med en trästol i bakgrunden.
Skapa konto

Så var det då de lösa benen. Ville ju gärna prova "benlim" eller liknande då stolarna garanterat var limmade med någon form av animalsikt lim. Läste på en massa ställen på nätet och för att få limmet starkt så rekomendrar de flresta ett antal steg och kemikalier som kändes för krångligt. Jag köpte helt enkelt benlimspellets!
Har ingen kokplatta men egen dräng ock allt det där, jag har ju en varmluftspistol, konservburkar, en massa termomterer "probe" som jag köpte i 20 pack från kina (visar iof 20grader fel men när man vet så gör det ju inget). Sagt och gjort!!

Blötlägg en timme, 1,5xvatten mot pellets. Värm tills det smälter men inte över 60grader (80 på min :))

En konservburk innehåller benlimspellets i vatten, uppvärmd av en varmluftspistol, bredvid en timer som visar 63 grader Celsius.
Skapa konto

limma ben!

Reparation av stolben med tejp och synlig lim, i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Så långt allt väl, benen känns stabila nu är det bara att se om det var bättre än moderna lim!??

Börjar bli klart sätter i hop det sista, slipar ren sitsarna och vaxar dem (stolarna är annars linoljelackade)

Renoverad stolsits med plywood fastlimmad under, på en omgjord stolsstomme i verkstadsmiljö.
Skapa konto
Renoverad trästol med synliga reparationer och kupad sits i en verkstadsinredning.
Skapa konto
Renoverad trädetsad stol med nya fäst plywood sits på ett svartvit rutigt golv.
Skapa konto
Renoverad trästolssits med utmärkt korn och synliga skruvhål, efter limning och förstärkning enligt beskrivningen.
Skapa konto

Tycker själv att det blev snyggt! med material och inköp av stolar så har de kostat mig runt 200kr/st. Hyffsat billigt för en rolig stol tycker jag.

• Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.