12 179 läst · 23 svar
12k läst
23 svar
Limma minerit VT
Sida 1 av 2
Jag har ett badrum med spånskiva som väggmaterial idag. Jag tänkte lägga plåtvinklar i alla hörn och sedan klä med Minerit VT.
På Minerits hemsida hittade jag inget om att limma Minerit VT mot spån, endast mot gips. Är det inte OK att limma Minerit VT mot spån?
På Minerits hemsida hittade jag inget om att limma Minerit VT mot spån, endast mot gips. Är det inte OK att limma Minerit VT mot spån?
Det var på Tepros hemsida jag läste om limning av Minerit VT mot väggips, men det stod inget om limning mot ett annat populärt väggmaterial, nämligen väggspån.ridd_sten skrev:
Jag antar att det går alldeles utmärkt, men man blir lite hispig av diskussionen om ångspärr i yttervägg och sen dessutom en skiva ytterligare med en slags fuktspärr på bägge sidor.
Nej, det var lite konstigt att inte det stod. Å andra sidan limmar man hela tiden mot golvspån, och då utsätts limfogen för väldigt stora laster. Mot vägg mycket små laster.Consensus skrev:Det var på Tepros hemsida jag läste om limning av Minerit VT mot väggips, men det stod inget om limning mot ett annat populärt väggmaterial, nämligen väggspån.
Jag antar att det går alldeles utmärkt, men man blir lite hispig av diskussionen om ångspärr i yttervägg och sen dessutom en skiva ytterligare med en slags fuktspärr på bägge sidor.
Men hördu, har du alltså c/c 60 på reglarna i väggen och spån under? För då behöver du inte limma mineriten, det räcker med att skruva den.
Det verkar jäkligt smidigt att limma. På en vägg med vägghängd toalett så har jag ett stålfackverk i väggen istället för reglar. OBS, det är inga fjuttiga stålreglar utan kraftiga svetsade profiler i vilka toan och handfatet sitter med pinnbultar. Om jag drar en skruv i en sån "regel" så lär den inte greppa.jon_h skrev:Nej, det var lite konstigt att inte det stod. Å andra sidan limmar man hela tiden mot golvspån, och då utsätts limfogen för väldigt stora laster. Mot vägg mycket små laster.
Men hördu, har du alltså c/c 60 på reglarna i väggen och spån under? För då behöver du inte limma mineriten, det räcker med att skruva den.
Fråga mig inte hur väggspånet sitter fast i fackverket idag. Jag har en inspektionslucka från motsatta rummet (tvättstugan) och där syns inte ettt skvatt om infästningsmetod. Från badrummet är allt än så länge dolt bakom en våtrumsmatta.
Patrik, läste du inte de andra inläggen? Ja, det går, det har redan konstaterats. Och han behöver inte limma på vägg, helt onödigt. Då sparar han ytterligare tre millimeter i bygghöjd.PatrikJ skrev:
Consensus, smidigt? Först ska du blanda limmet, sen ska du kamma upp det på hela väggen, och det är lite stressigt, för limmet är inte öppet så länge. Vilket gör att du måste ha strulat med att kapa till alla skivorna innan. Dessutom är limmet svindyrt. Skruv billigt.
Väggen med stålreglarna kan ju dock vara vettigt att limma.
Hej,jon_h skrev:Nej, det var lite konstigt att inte det stod. Å andra sidan limmar man hela tiden mot golvspån, och då utsätts limfogen för väldigt stora laster. Mot vägg mycket små laster.
det här med Mineritskiva verkar ju fint med tanke på höjda krav och säkerhet så jag har kollat lite på det inför min badrumsrenovering.
På Tepro hemsida står det att max regelavstånd får vara 450mm, även om man har underliggande skivmaterial av minerit, trä eller gips. Skivorna ska även då alltid skruvas i regelstommen. Se sida 6 i denna broshyr: http://www.tepro.se/UPLOADED_FILES/documents/1005.pdf
Hur gör man då ifall man har cc60 och spån? För gips verkar ju mer eller mindre redan vara utdömt av branschen och försäkringsbolagen!?
Då hade jag använt någon av de andra fibercementskivor som finns, till exempel masterboard. De har vettigare monteringsanvisningar, och så slipper man dessutom att bli påtvingad den svindyra VT-varianten (minerit tillåter inte att man sätter kakel på deras vanliga skivor, hävdar att det inte går, en uppenbar lögn för att sälja den dyrare skivan), och man är fri att applicera vilket tätskikt man vill.