Hej. Jag har lagt ett klickgolv/laminatgolv i kök och hall. Det är lagt direkt på tidigare plastmatta. Jag har dock problem med att på vissa ställen sviktar/låter golvet när man går på det ungefär som det inte ligger dikt emot underlaget. Jag har googlat och sökt på problemet och de flesta trådarna pekar på att det ligger för tight mot vägg, men jag har kollat det. Kan det vara att jag inte la foam under? Funderar då det inte är så mycket svikt att prova limma dom mot plastmattan, men 50% av sidorna säger man kan det och 50% att man inte ska/får göra det.
Vad är era erfarenheter. Hur skall jag gå vidare av följande

1. Riva upp och lägga om golvet med foam och kolla så det är tillräckligt med utrymme mot vägg
2. Riva upp och limma och kolla så det är tillräckligt med utrymme mot vägg
3. bara kolla så det är tillräckligt med utrymme mot vägg
 
A
1.

Samt gå igenom undergolvet noga och jämna av svackor/toppar när det är görbart.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Börja med 3, sedan 1. Troligen är ditt golv inte tillräckligt plant. Det brukar finnas instruktioner i monteringsanvisningen för hur det skall kontrolleras innan man börjar lägga golvet.

Foam hjälper till att jämna ut lite ojämnheter.

Sedan kan det väl teoretiskt vara fel på det nya golvet. Du kan ju göra en motsvarande planhetsmätning nu innan du river upp det. Sticker då golvet upp någonstans, så är det antingen fel på golvet, eller så kan det inte röra sig som det skall. Utöver att ligga för nära en vägg så kan fenomenet uppstå om du har en väldigt tung möbel som fixerar golvet mot underlaget. Golvet måste kunna röra sig mot underlaget.

Det är därför det inte skall limmas. Rent teoretisk kan man limma det så att det inte kan röra sig alls. Men det kräver dels ett stakt lim som inte släpper från underlaget när golvet försöker röra sig, dels att du kan lägga precis hela golvet i press medan limmet torkar, du skulle behöva lägga in några ton med sand eller liknande för att få den pressen.
 
Underlaget är betongplatta där det ligger plastmatta limmad på innan jag la golvet. Ser helt plant ut tidgare
H hempularen skrev:
Börja med 3, sedan 1. Troligen är ditt golv inte tillräckligt plant. Det brukar finnas instruktioner i monteringsanvisningen för hur det skall kontrolleras innan man börjar lägga golvet.

Foam hjälper till att jämna ut lite ojämnheter.

Sedan kan det väl teoretiskt vara fel på det nya golvet. Du kan ju göra en motsvarande planhetsmätning nu innan du river upp det. Sticker då golvet upp någonstans, så är det antingen fel på golvet, eller så kan det inte röra sig som det skall. Utöver att ligga för nära en vägg så kan fenomenet uppstå om du har en väldigt tung möbel som fixerar golvet mot underlaget. Golvet måste kunna röra sig mot underlaget.

Det är därför det inte skall limmas. Rent teoretisk kan man limma det så att det inte kan röra sig alls. Men det kräver dels ett stakt lim som inte släpper från underlaget när golvet försöker röra sig, dels att du kan lägga precis hela golvet i press medan limmet torkar, du skulle behöva lägga in några ton med sand eller liknande för att få den pressen.
Förstår inte varför det inte skall gå och limma? Om jag limmar varje bräda med snabbtorkande lim?
 
BirgitS
M mialen skrev:
Underlaget är betongplatta där det ligger plastmatta limmad på innan jag la golvet. Ser helt plant ut tidgare
Att en plastmatta ser plan ut betyder inte att det finns lite sänkor i det som överskrider villkoren i läggningsinstruktionen. T.ex. 2 mm höjdskillnad på 2 m är inget man ser men det kan vara utanför gränsen för vad som är tillåtet ändå.
 
A
M mialen skrev:
Underlaget är betongplatta där det ligger plastmatta limmad på innan jag la golvet. Ser helt plant ut tidgare

Förstår inte varför det inte skall gå och limma? Om jag limmar varje bräda med snabbtorkande lim?
Men limma på bara.

Gällande planheten behöver du en rätskiva eller motsvarande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.