Jag har en betongvägg i lägenheten med flertalet stora borrhål och massa ”porer” och anda ojämnheter (se bilder).

Hade velat få en slät, målnings-/tapetserbar yta här. På andra väggar har jag reglat upp och skruvat plywood och gips, men i detta rum är det inte aktuellt då elcentralen på väggen bredvid sitter för nära denna vägg. Det skulle bygga ut för mycket.

Det jag funderat på är att limma renoveringsgips (ca 6mm tjock), men jag är osäker på om det går på en sån här vägg? Väggen är målad och färgen verkar rätt spröd, spricker lätt runt borrhålen som syns på bild. Den verkar också ganska glansig, hur påverkar det vidhäftningen vid limning? Vilket lim bör man isåfall använda?

Har också funderar på easy cover (ej select-varianten), den för grövre ojämnheter, men samma fråga där. Funkar det att limma på detta underlag?

Andra alternativ som bredspackling verkar jobbigt och tidskrävande för en amatör.

Tacksam för tips!

• Närbild av en målad betongvägg med stora borrhål, porer och ojämnheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongvägg med flera borrhål och ojämnheter, inklusive ett stort hål med sprickor runt. Ytan verkar målad och något glansig.
    Skapa konto
  • En närbild av en betongvägg med borrhål, ojämnheter och sprickor i färgen. Väggen är målad och har ett glansigt utseende.
    Skapa konto
  • Målad betongvägg med stora borrhål, ojämnheter och porer. Ytan spröd och glansig, utmaning med vidhäftning för renoveringsmaterial.
    Skapa konto
Tvätta rent väggen och limma med ett bra montagelim tror jag fungerar bra.
Jag har själv limmat renoveringsgips en gång på en målad betongvägg och sen kaklat på det.

maah maah skrev:
Tvätta rent väggen och limma med ett bra montagelim tror jag fungerar bra.
Jag har själv limmat renoveringsgips en gång på en målad betongvägg och sen kaklat på det.
Tack för svar! Hur mycket lim bör man lägga på isåfall?

Har för övrigt hittat detta ang. renovering med gipsskivor: https://www.norgips.se/kunskapsbank...betong med,Tryck fast gipsskivorna ordentligt.

Där verkar det som att de rekommenderar gipsbruk för att fästa på betong, men det framgår inte vilket ytskikt betongväggen har då. Tänker att det borde vara bättre att använda gipsbruk då det bygger lite mer än lim (möjligtvis?) och på så sätt tar bort lite av ojämnheterna. Är dock inte jättesugen på att hålla på och blanda gipsbruk om det funkar bra med montagelim. Svårt beslut.

Jag körde rejäla strängar, typ i tjocklek som en normal blyertspenna, med 10-15cm mellanrum.
Gick åt några tuber men satt som berg och gick att hänga många kilo kakel på.

• Gilla
huff
  • Laddar…
Grymt! Gjorde du någon typ av "stötta" för att hålla skivorna på plats under tiden det härdar eller suger skivorna fast i väggen när man trycker dit dom med limmet på?

Jag hade inga stöttor. Skivorna, som du skriver, suger fast i väggen när man trycker dit dom.
En 6mm renoveringsgips är så flexibel så den anpassas efter eventuella svackor i väggen genom att bara trycka dit den.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.