210 läst · 4 svar
210 läst
4 svar
Limma foder på vägg/tapet?
Ska sätta upp foder runt en dörr på en nytapetserad vägg.
Har starkt montagelim hemma och vill helst inte skruva eller spika upp dem för hand med risk att skada fodret.
Min fråga är:
Kan jag använda montagelimmet? Kommer den fästa bra mot tapeten och sitta fast i väggen. Eller kommer det bara "hänga i tapeten" ?
Eller bör jag köpa spikpistol och använda dyckert?
Tack på förhand!
/ Simon
Har starkt montagelim hemma och vill helst inte skruva eller spika upp dem för hand med risk att skada fodret.
Min fråga är:
Kan jag använda montagelimmet? Kommer den fästa bra mot tapeten och sitta fast i väggen. Eller kommer det bara "hänga i tapeten" ?
Eller bör jag köpa spikpistol och använda dyckert?
Tack på förhand!
/ Simon
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Jag själv kör dyckert och pistol. Det blir så små märken så de syns inte. Vill man så kan man dessutom ta en liten pensel och dutta i lite färg efter så är det omöjligt att se.
Limma går säkert också. Men det är ju risk att man nån dag kanske råkar slita tag i fodret om man snubblar till och då sliter med hela tapeten? Kanske långsökt iofs.
Tänk även på att trä rör sig.
Limma går säkert också. Men det är ju risk att man nån dag kanske råkar slita tag i fodret om man snubblar till och då sliter med hela tapeten? Kanske långsökt iofs.
Tänk även på att trä rör sig.
Känns ju lite overkill att köpa en spikpistol för att sätta upp foder runt en dörr. Köp en Spikdrivare och använd vanliga dyckert och hammare, och som pennybridge skriver, dutta lite färg på dem så blir det osynligt. Förborra med litet borr om du är orolig att fodret ska spricka.
Nu är jag absolut inte någon som brukar avråda från att köpa verktyg, men om det enbart är frågan om att sätta upp lister håller till och med jag (till min frus absoluta förvåning) med om att det låter onödigt.
Däremot är ju spikpistol med dyckert attans smidigt, så varför inte hyra en via hygglo en dag för typ en hundring?
Däremot är ju spikpistol med dyckert attans smidigt, så varför inte hyra en via hygglo en dag för typ en hundring?
Skulle precis föreslå detsamma!Dowser4711 skrev:Nu är jag absolut inte någon som brukar avråda från att köpa verktyg, men om det enbart är frågan om att sätta upp lister håller till och med jag (till min frus absoluta förvåning) med om att det låter onödigt.
Produkter som diskuteras i tråden