1 118 läst · 7 svar
1k läst
7 svar
Limfärgsväggar i vardagen?
Vad tror ni om/eventuella erfarenheter av lumppappstapetserade, limfärgsmålade väggar i sal/vardagsrum med rörspis, tre barn, två klumpiga vuxna och diverse husdjur?
Vi vill blanda med grönjordpigment om det har någon betydelse.
Det vi tycker om med limfärgen är utseendet, att den torkar fort, inte luktar samt är billig.
Vi vill blanda med grönjordpigment om det har någon betydelse.
Det vi tycker om med limfärgen är utseendet, att den torkar fort, inte luktar samt är billig.
Jag tror faktiskt att man målade om rätt ofta förr. Min farmor målade murstocken med limfärg, "vitkritlimade", varje jul. Vi har matt linoljefärg i köket, men jag vet inte om den är så mycket smutståligare egentligen. Men grönjord är ju ett bra pigment på så sätt att det döljer en del skit, vi har grönjord i hallen. Fin färg är det också. Dåligt svar, men jag tror att det är en färg tänkt att målas om rätt ofta, alltså.
Limfärg på lumppapp kritar nog per definition, men frågeställaren är kanske inte primärt orolig över att åborna skall bli kritade utan väggarna svårskötta. Grönjord låter som ett bra val ur den synpunkten - mörka fettfläckar kanske inte syns som på t.ex. ljus ockragul - jag har själv provat ett gysingerecept med denna kulör. Ur smutsperspektiv är ju mönster bäst och smuts/stänk kanske döljs bäst av stänkmålning - kan det vara ett alternativ? Ni kan ju ha grönjord (själv en stor fan av denna kulör gärna obruten) som grundfärg.
Nej, vi är inte så bekymrade över att väggarna kommer att krita av sig. Jag var otydlig i min frågeställning. Tack för tipset om grönjord som grundfärg vid stänkmålning. Jag vill dock inte ha stänkmålat i just det här rummet. Men i hallen utanför kommer det att passa perfekt.