Hej!
Jag renoverar min lilla lägenhet på Södermalm som är byggd 1929/1930.
I vardagsrummet så har färgen spruckit och flagnat på många ställen och jag har fått veta att det med stor sannolikhet är limfärg.
Jag har försökt skrapa ner färgen vilket tar sån himla tid (där det inte sitter löst). Har använt färgborttagningsmedel även varmluftspistol som underlättar. Tidigare ägare har nämligen gjort fula lagningar där det spacklats som ser ut som små öar lite överallt. Så över hela taket är det flera lager färg och lite mer spackel på några ställen. Så det är svårt att tvätta ner färgen som man annars kanske gör med limfärg, då den verkar vara övermålad.
Jag undrar nu om hur jag enklast får ner all färg. Behöver jag få ner all färg även där det sitter bra? Och sedan om räcker med att bredspackla och måla efteråt.
Tacksam för hjälp!
Vänligen,
Sasan
Jag renoverar min lilla lägenhet på Södermalm som är byggd 1929/1930.
I vardagsrummet så har färgen spruckit och flagnat på många ställen och jag har fått veta att det med stor sannolikhet är limfärg.
Jag har försökt skrapa ner färgen vilket tar sån himla tid (där det inte sitter löst). Har använt färgborttagningsmedel även varmluftspistol som underlättar. Tidigare ägare har nämligen gjort fula lagningar där det spacklats som ser ut som små öar lite överallt. Så över hela taket är det flera lager färg och lite mer spackel på några ställen. Så det är svårt att tvätta ner färgen som man annars kanske gör med limfärg, då den verkar vara övermålad.
Jag undrar nu om hur jag enklast får ner all färg. Behöver jag få ner all färg även där det sitter bra? Och sedan om räcker med att bredspackla och måla efteråt.
Tacksam för hjälp!
Vänligen,
Sasan
Spackla och måla ovanpå limfärg blir ungefär som på TS bild, det börjar ganska snart flagna kraftigt.
Man kan limma upp tjock byggplast med vävlim och riva av. Själva limfärgen tas bort med vatten och en stor tvättsvamp. Vatten brukar också bita bra på vanligt akrylspackel. Men det blir säkert också en del skrapning. Min favoritskrapa för puts är Olfas XSR.
Man kan limma upp tjock byggplast med vävlim och riva av. Själva limfärgen tas bort med vatten och en stor tvättsvamp. Vatten brukar också bita bra på vanligt akrylspackel. Men det blir säkert också en del skrapning. Min favoritskrapa för puts är Olfas XSR.
Det är inte min erfarenhet. Jag har använt den metoden ett flertal gånger. När jag gjort så har det suttit många år utan att flagna alls. Men som alltid är det viktigt att åtgärda lös färg innan man målar.C cpalm skrev:
Jag har å andra sidan sett exakt det fenomen som syns på TS bild massor av gånger.O skrev:
Men om du nu menar att det går utmärkt att måla ovanpå limfärg, vad är din analys av det underliggande problemet i TS fall?
Att den som målat inte skrapat bort lös färg?
Funderar på om det kanske börjar släppa om man spacklar/målar över, om de inte gjort ett bra grundarbete som verkar vara fallet generellt.O skrev:
Jag lät färgborttagning verka över natten vilket gjorde skrapning mycket enklare så det har gått undan ganska bra idag.
På några ställen sitter färgen väldigt hårt och det verkar vara flera lager. Inga sprickor eller flagningar där. Funderar på om jag ska strunta i att skrapa ner dessa ytor.
Men även hur mycket/noga det är med att skrapa in till putsen enligt den andra bilden.
På några ställen sitter färgen väldigt hårt och det verkar vara flera lager. Inga sprickor eller flagningar där. Funderar på om jag ska strunta i att skrapa ner dessa ytor.
Men även hur mycket/noga det är med att skrapa in till putsen enligt den andra bilden.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Nilan eller Rec-Indovent, någon som har erfarenhet?
Ventilation -
Är det någon av dom svenska hustillverkarna som bygger 'foderfritt' ?
Hustillverkare -
Trappdimmer med nolla, spelar fas/tändtråd någon roll?
El -
Polypur minireningsverk från 1974, någon som kan hjälpa mig?
Vatten & Avlopp -
"Någon meter" prickmark
Bygglov