Hej, jag skall försöka mig på att limma skarvarna mellan "liggande" golvspånskivor, för att se om jag kan få bort knarr i golvet. Jag har redan skruvat skivorna, me knarret kommer från skarv mellan golvspånskivorna som då befinner sig mellan reglar. Så i mitt försök att få bort detta så har jag blivit rekommenderad här att försöka limma i springorna.

Men jag skulle ju då behöva ett lim som både är för Golvspånskivor, men även som härdar utan press, då jag ju ej kommer kunna lägga press på skarven en längre stund. Är det någon som kan tipsa om vad jag skulle/bör använda för lim?

Så hoppas jag detta skall räcka, i annat fall lär det bli att ta upp delar av skivorna och försöka få ner någon regel under möjligen

Du menar lim för att limma de rätta skarvarna, likt dessa,
Närbild på skarvar mellan träskivor som är redo att limmas enligt instruktionerna för ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

då är det vanligt trälim.
Dessa skarvar ”ska”/bör alltid limmas. De behöver inte pressas ihop mer än vad man gör vid läggning.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Du menar lim för att limma de rätta skarvarna, likt dessa,
[bild]
då är det vanligt trälim.
Dessa skarvar ”ska”/bör alltid limmas. De behöver inte pressas ihop mer än vad man gör vid läggning.
Ja jag menar de skarvarna, men golvet ligger redan sedan -72, så kommer ej åt skarvarna mer än där det är lite springa, därför tänkte jag att man måste sätta under press, men kanske inte behövs

Polyuretanlim sväller och fyller ut eventuella hlipor dom skapar knarret. Problemet kan vara att få in det i springan, då är trälim lättare

Låter omöjligt att få ner lim i de små glipor som finns, hur ska det gå? Går det inte att skruva tätare ?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Låter omöjligt att få ner lim i de små glipor som finns, hur ska det gå? Går det inte att skruva tätare ?
Matti_75 Matti_75 skrev:
Polyuretanlim sväller och fyller ut eventuella hlipor dom skapar knarret. Problemet kan vara att få in det i springan, då är trälim lättare
knarret sitter ej vid reglarna, så spelar ingen roll hur tätt jag skruvar vid reglarna är min känsla

N Nygge72 skrev:
knarret sitter ej vid reglarna, så spelar ingen roll hur tätt jag skruvar vid reglarna är min känsla
Kanske gör det mer skada än nytta i och med att meterial från skarven försvinner, men man skulle kunna ta en handöverfräs och fräsa ner en lite större yta som du sedan lägger en bit plyfa i.
En fyrkant lika stor som skarven i golvspånet är lång, sedan limmar du hela ytan och drar i en massa skruv så borde skarven bli som en enhet

Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Kanske gör det mer skada än nytta i och med att meterial från skarven försvinner, men man skulle kunna ta en handöverfräs och fräsa ner en lite större yta som du sedan lägger en bit plyfa i.
En fyrkant lika stor som skarven i golvspånet är lång, sedan limmar du hela ytan och drar i en massa skruv så borde skarven bli som en enhet
Du menar då att inte fräsa igenom hela golvspånen utan typ 12mm som en plyfa är, sen limma fast den i hålet + skruva?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.