Hej alla
Jag ska finputsa ett rum i källaren där det suttit en limmad plastmatta och undrar hur jag på bästa sättet kan ta bort limmet eller kan man spackla på
Jag ska finputsa ett rum i källaren där det suttit en limmad plastmatta och undrar hur jag på bästa sättet kan ta bort limmet eller kan man spackla på
Vad är det för vägg ?....Lättbetong, Leca, Betong ?L Ali Zaki skrev:
Plastmattor limmades förr ofta med kontaktlim ( gul-aktig färg), vilket var ett tungt jobb att riva då du enbart fick loss småbitar när du rev.
Kontaktlimmet är också svårt att få bort, och en mekanisk skapning med barkspade, färgskrapa, sickla är nog att föredra i sånt fall, och tvätta bort det sista med Aceton ell liknande.
För att ge helt korrekta putsråd så måste jag veta mer om väggens material & limtyp samt gärna se fotografier.
Produkter som diskuteras: "färgskrapa"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Så ser det ut
Blir osäker på om det är ett äldre våtrumsmatt lim eller kontaktlim.L Life is skåne skrev:
Är det segt som tusan & svårt att få bort?
Luktar det något?.
Tror tyvärr du får ett mindre helv... e att få bort allt det där, och det med minst arbetsbörda är nog att med handhållen mindre diamantslip dra över hela ytan.
Du har ju väldigt dåliga förutsättningar som det är nu att få något att fästa bra, men kör du av allting så kan du ju bredspackla med vad du vill... Gipsputs, finputsa, sandbaserat spackel mm..
https://mekaren.se/basta-betongslipen-2022/
Produkter som diskuteras: "kontaktlim"
Kontaktlim
Kontaktlim är ett kraftfullt, snabbverkande lim som är utformat för att permanent binda samman en mängd olika material, inklusive laminat, fanér, läder, kork, papper, plywood, tyg och många typer av plast. Det är mycket effektivt för
Läs mer
Jag slipade bort kontaktlimmet i mitt badrum med diamantslip, men det var ett j-kla skitjobb och sen var det ju bara att putsa om. Hade jag gjort om det hade jag nog övervägt att bara knacka ner all puts och putsa om från början.
Men i ditt fall verkar det vara bredspacklat under limmet, och det gör det sannolikt lättare att skrapa bort limmet med typ barkspade.
Men i ditt fall verkar det vara bredspacklat under limmet, och det gör det sannolikt lättare att skrapa bort limmet med typ barkspade.
Produkter som diskuteras i tråden