Under plastmattan fortsätter linoleumgolvet (som jag tycker om och gärna skulle ta fram). När jag lyfter lite på plastmattan verkar det vara mycket lim under den. Åtminstone närmast skarvlisten. Hur lägger man vanligtvis plastmatta? Är det troligt att det är lim under hela? Är det möjligt att få bort limmet utan att skada linoleummattan? I så fall hur?
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 719 inlägg
Linoleumgolv går ju att maskinskrubba med Scotchbrite-material. Om du får bort själva mattan och det blir limrester som är svåra att få bort är ju det ett alternativ. Ett annat tips jag fick från en mattläggare var att använda lampolja och en spackel. Lampoljan (som är vanlig fotogen) kryper in under limmet och det släpper lättare när man skrapar ytan. Gjorde detta i butiken för att ta bort gammal mattejp och det fungerade fint.
Produkter som diskuteras: "mattejp"
Mattejp
Mattejp används ofta för att säkra kanterna på mattor, löpare eller dylikt till golvet för att förhindra olyckor som att snubbla. De finns både som dubbelhäftande och enkelhäftande och är utformade för att ha stark bindningsstyrka men
Läs mer
Åh tack så mycket! Då vågar jag ta bort plastmattan!Johan Gunverth skrev:Linoleumgolv går ju att maskinskrubba med Scotchbrite-material. Om du får bort själva mattan och det blir limrester som är svåra att få bort är ju det ett alternativ. Ett annat tips jag fick från en mattläggare var att använda lampolja och en spackel. Lampoljan (som är vanlig fotogen) kryper in under limmet och det släpper lättare när man skrapar ytan. Gjorde detta i butiken för att ta bort gammal mattejp och det fungerade fint.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 719 inlägg
Svårt! Pappa har alltid sagt: går det inte med våld så tar man lite mer våld (obs i strikta renoveringssammanhang). Jag ska försöka riva försiktigt!Johan Gunverth skrev:
Produkter som diskuteras i tråden