Har en omfattande renovering på gång och planen är att sätta upp en kakelugn samt byta ut sparspisen till en klassisk vedspis i köket. Har idag en död yta mellan skorstenen och den tänkta placeringen av kakelugnen. Tanken är att mura upp en mindre bakugn på den platsen.
Det är ett enormt jobb som jag ser framemot. Funderingar som jag har så här i planeringsfasen är ju hur jag ska lösa skorstensanslutningen från kakelugnen. Som ni ser på bilden över planlösningen så kommer kakelugnen hamna en bit ifrån murstocken.
Kakelugnen är på 230cm och jag har en takhöjd på 250cm. Ifrån bakungnen ska det väl gå att få en bra anslutning med ett flexibelt anslutningsrör.
Kan man ansluta kakelugnen med ytterliggare ett flexsrör på bakugnens rökkanal?
Hur blir draget i kanalen med så lång sträcka liggandes till kakelugnen, är det möjligt
Jag har ju möjlighet att ansluta kakelugnen till en egen kanal, men det skulle väl krävas ytterliggare sotlucka och trångt blir det kanske.
Det är ett enormt jobb som jag ser framemot. Funderingar som jag har så här i planeringsfasen är ju hur jag ska lösa skorstensanslutningen från kakelugnen. Som ni ser på bilden över planlösningen så kommer kakelugnen hamna en bit ifrån murstocken.
Kakelugnen är på 230cm och jag har en takhöjd på 250cm. Ifrån bakungnen ska det väl gå att få en bra anslutning med ett flexibelt anslutningsrör.
Kan man ansluta kakelugnen med ytterliggare ett flexsrör på bakugnens rökkanal?
Hur blir draget i kanalen med så lång sträcka liggandes till kakelugnen, är det möjligt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har ju möjlighet att ansluta kakelugnen till en egen kanal, men det skulle väl krävas ytterliggare sotlucka och trångt blir det kanske.
Hur högt är huset? Det påverkar draget.
Hur stor är kanalen som du tänkt ha till bakugnen?
Man bör inte koppla två eldstäder på samma kanal, tror inte sotaren godkänner en sådan konstruktion.
Det är inget problem med att dra kakelugnen i en så lång kanal men den bör luta typ 10 grader.
Jag hade valt att mura kanaldragningarna från både bakugn och kakelugn.
OCH viktigast av allt, innan du börjar ta ut den sotare som ska besikta det sen och gör upp hur det ska va, väl satsade tusenlappar.
Man bör inte koppla två eldstäder på samma kanal, tror inte sotaren godkänner en sådan konstruktion.
Det är inget problem med att dra kakelugnen i en så lång kanal men den bör luta typ 10 grader.
OCH viktigast av allt, innan du börjar ta ut den sotare som ska besikta det sen och gör upp hur det ska va, väl satsade tusenlappar.
larsbj skrev:Hur högt är huset? Det påverkar draget.
Det är en övervåning på huset och vindsutrymme. Skulle gissa 5-5.5m till skorstensmynning från innertaket där kakelugn och bakugn ska stå.
Kanalen som jag tänkt till bakugnen är en helsten ca 14x25cm. Jag har ju möjlighet att dra kakelugnen till en egen kanal, men det blir väl en knäck på den kanalen för att komma åt för sotning av hela sträckan. Tips på fler och säkert bättre lösningar mottages gärna.
Sotaren får jag bjuda hem innan jag drar igång någonting absolut, men vill reda ut möjligheterna så det faktiskt är genomförbart.
lägger upp en ny tänkbar dragning av kanalerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Liknande trådar
-
Hur ska jag lägga nytt golv på lutande gammalt golv?
Golv -
Hur sätta dörrkarm till svagt lutande vägg?
Fönster & Dörrar -
montera svagt lutande ståndskiva vid liggande panel?
Fasad -
Luftspalt mellan isolering och svagt lutande yttertak
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Grundplatta på svagt lutande berg?
Grund & Markarbeten