Hej. LG luftvärmepump - mindre än tio år gammal ger inte lika mycket varm luft som tidigare. Går ofta in i ett läge där en vattendroppe syns på displayen. Jag antar att den avvattnar sig då? Jag har startat om, läst instruktionerna och försökt att justera men inget verkar göra någon större skillnad. Jag antar att jag skulle kunna googla mig till en lösning men råkar befinna mig i en period av livet när allting är ganska bedrövligt och jag faktiskt inte förmår att ta mig i kragen och lösa problem. Är det någon som har några förslag? Göra rent utomhusdelen? Köpa ny pump? Fylla på gas? Fortsätta att frysa? Tacksam för konstruktiva förslag.

A
Gör ren innedelen noga
Resetta fjärren

Tack för svar. Nu har jag dammsugit och sprayat med bromsrengöringsspray till bilar och möjligen är det lite bättre. Det känns dock inte helt hundra. Dessutom står pumpen och jobbar stenhårt utan att öppna "flärpen" som ska släppa ut varmluft. Jag har tyckt att min pump är vansinnigt bra men nu är den inte på min mentala favorit-topplista. Jag tog ur batterierna ur fjärrkontrollen medan jag rengjorde maskinen så detta borde funka som reset antar jag. Sprayen tog slut så jag ska köpa mer imorgon och ge maskinen ännu en omgång.

• Gilla
Levo93
  • Laddar…
P pingis skrev:
Dessutom står pumpen och jobbar stenhårt utan att öppna "flärpen" som ska släppa ut varmluft.
Tycker det låter som brist på köldmedia. En kyltekniker behöver koppla upp manometerstället och mäta trycken/temperaturerna.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
A
Ja öppnar inte flärpen så är den för kall vilket kan bero på köldmedia brist

eller nån sensor

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Tack! Jag låter det gå något dygn. Då får jag se hur apparaten uppför sig. Blir det inte bra får jag tillkalla en expert. I vilket fall återrapporterar jag här om det skulle kunna hjälpa någon annan frusen stackare.

Nu kan jag återrapportera. Det verkar som att det var just en rengöring av innedelen som behövdes. Jag blåste rent den med en kompressor. Jag använde däckpåfyllningsslang så att lufttrycket inte skulle fördärva innanmätet i maskinen. Idag när jag kom hem hade den %(%€/()(/!" apparaten lossnat från väggen och hängde och dinglade i sladdar och rör. Efter ett par timmar är den uppe igen och blåser varm, skön luft. Apparaten var uppsatt med originalskruvarna i gammal tretex. Jag tycker nog att montören var väldigt fantasilös när han monterade på detta vis. Nu har jag förstärkt med pluggar. Jag hoppas att rören klarat sig så att det inte har blivit ett läckage. Det verkar inte så för då borde väl pumpen stanna antar jag. Vad händer om köldmediet läcker ut? Luktar det illa? Blir jag sjuk? Dör jag?

A
Det skall mer till än att den lossnar på detta vis för att det skall läcka
men se över dit testamente för säkerhets skull...
skämt å sidor du lär inte påverkas alls utan effekten kommer att snabbt minska på värmepumpen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.