På konsumentens sida
· 3 120 inlägg
I morse hovrade en helikopter över ett lägenhetshus på Södermalm i Stockholm medan det firade ner ett kylskåp, hade en läsare tipsat Aftonbladet om. Polisen i Stockholm bekäftade att en privat helikopter skulle fira ner kylskåpet på en innergård på Södermalm.
Personer som beskådade leveransen trodde att det handlade om en skjutning eller brand och blev glada när det bara var en kylskåpsleverans på gång ...
Du kan läsa blogginlägget här: Levererade kylskåpet med helikopter
Personer som beskådade leveransen trodde att det handlade om en skjutning eller brand och blev glada när det bara var en kylskåpsleverans på gång ...
Du kan läsa blogginlägget här: Levererade kylskåpet med helikopter
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Det blir allt vanligare med helikoptertransport. Har varit med om att dirigera 4st flygningar i stockholms innerstad. 2st till Tele2 och 2st till Karolinska institutet. Senast ifjol och det var inte så dyrt. Tror det gick på ca 15+moms/h inkl markpersonal för lastsäkring.
Jag köper in ca 100h helikopterlyft per år för jobb i fjällmiljö och bara man ser till att allt är väl förberett så är det förvånansvärt kostnadseffektivt. Ibland även den enda lösningen också. 15 plus moms stämmer väl för en maskin som lyfter 1200 kg men då tillkommer bränslelogistik och lasteman.
Jag biter mig i tungan för att inte fråga om det är @AndersMalmgren vinkyl..G gimmok skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 351 inlägg
Mja, tom en äkta bonnläpp som undertecknad vill nog påstå att Anders inte är söderkis.
Renoverare
· Stockholm
· 18 351 inlägg
Man har kunnat spotta mig vid enstaka tillfällen i champagnebaren, södra teatern eller i kvarteren runt Mose backe. Men vet inte om det gör mig till söderkis direkt
Undrar om det finns några konkreta regler för hur man får flyga inne i stan eller om det bara handlar om omdöme? Grannhuset (kontor) lyfte upp en ventilationsanläggning med helikopter som då steg ner mellan husen på en vanlig innerstadsgata för att hämta upp anläggningen från gatan. Bisarr känsla att stå i fönstret och stirra rakt in i en helikopter på kanske 5 meters avstånd.Redaktionen skrev:
Hade något gått snett där hade det ju blivit en extrem förödelse...
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Du måste ha tillstånd från både Polis, markägare och ev av den som har kontroll över flygzonen. Är det kommunal mark du skall lyfta från måste man ha deras tillåtelse.C cpalm skrev:Undrar om det finns några konkreta regler för hur man får flyga inne i stan eller om det bara handlar om omdöme? Grannhuset (kontor) lyfte upp en ventilationsanläggning med helikopter som då steg ner mellan husen på en vanlig innerstadsgata för att hämta upp anläggningen från gatan. Bisarr känsla att stå i fönstret och stirra rakt in i en helikopter på kanske 5 meters avstånd.
Hade något gått snett där hade det ju blivit en extrem förödelse...
När vi lyfte till Tele2 var vi tvungna att invänta klartecken från Bromma.
Allt detta har flygbolagen koll på och ordnar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder