Hej!

Har en "något" öppen planlösning idag, största thermexfläkten på taket, etc. Tyvärr med köksöar får man in matos när grillen går på....

I vårt nya, planerade bygge, vill jag ha tag i en restaurangfläkt. Ett monster!!! (Jag vet att man måste dra dit tilluft för den) Bl a hade Marcus Samuelsson?, kocken med Aquavit i New york en sådan.

Fläktarna arbetar bl a med en luftridå och sitter så man kan står inne under fläkten med luftridåer som sprutar ner på sidorna och sen sugs upp i köksfläkten. Skall vara brutalt bra men dyrt och oekonomiskt! ;-)

Används också för teppanyaki stekbord.

Vem säljer sådana? Något tips?

Tack!

Nä det gick inte så lätt att hitta. Tror jag följer Ditt råd!

Tur att man är en trogen kroggäst då! ;-)

Hej igen!

Den fläkten jag menar är cirka 3 meter lång och 1.20 eller något bred. Ett riktigt monster!!!

Tyvärr gick ingen av länkarna till någon lämplig leverantör...

Några mer tips?

Har aldrig sett någon färdig lösning för privatpersoner på detta.
Vet att Sefovent http://www.lundbergs-plat.se/ (Storkök/"Ejektorkåpa RecoJet") har den princip på kåpa som du söker.
Men dom är då inte billiga, alla kåpor typ specialbeställs.
Sedan blir det kostnad på fläktar och sådant som man inte skall glömma.

Skulle du hitta någon vettig kåpa så berätta gärna.

Tjänare!

Nu dök det upp lite alternativ.

Först och främst heter en leverantör Halton. www.halton.se. Dom har motsvarande grejor och det finns lite olika modeller.

Arbetar med UV ljus och luft jet strålar som bygger ridåer/väggar runt t ex en köksö.

" KVL - BESKRIVNING
Utsugskåpan av modell KVL har hylla och Ejektorfunktion. De utvändiga panelerna består av rostfri stålplåt kvalitet AISI 304, mattborstad. Fogarna nedtill är helsvetsade för att förebygga skadligt dropp av vatten. I hyllan har en munstyckspanel för tillförsel av Capture Jet-strålar byggts in.

Ejektorluften införs genom en särskild munstyckspanel och utgör högst 10% av det beräknade frånluftsflödet. Utströmningshastigheten hos Capture Jet-strålarna är minst 3 m/s och de har sådan spridningsbild att de infångar och innesluter utan att störa den termiska gradienten.

Kåpan är försedd med fettfilter i modulform med modulmåtten 500x330x50 mm som är demonterbara med hjälp av två invikbara handtag.

Fettfiltren tillverkas av rostfritt stål AISI 304 och är godkända av NSF och UL. Högeffektiv fettfiltrering tack vare den speciella cyklonprincipen i filtret (Haltonpatent) som gör att luften får en spiralformad bana. Luftflödet genom KSA-filtren och Capture Jetkammaren bestäms med hjälp av de inbyggda mätuttagen i kåpan."

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.