Vi bygger hus i egen regi och ändrade oss under arbetets gång från frånluftsvärmepump till bergvärme. Problemet var att då var vent rör dragna och undertaket igensatt så det kommer ner två 160mm spirorör från taket som skulle anslutit till frånluftsvärmepumpen. Vi har tilluft i fönstren, vattenburen golvvärme och högt i tak. Det är ett lecahus med diffusionöppen vägg med putsad in och utsida.
Vinden är träbjälklag med lösull i mängder.
Efter många samtal och eget arbete så beställdes det en isolerad kanalfläkt som leverantören sa var tyst och skulle fungera att ha inomhus (maskinrummet sitter i ett arbetsrum i ena änden av huset).
Det visade sig att fläkten inte alls kommer vara så tyst som den ena personen på företaget sa (hans kollega sa att den andra hade fel. efter att ha hört fläkten är det bevisat) och vi fick en krånglig och vansinning spirorördragning för kring fläkten som då sattes på innerväggen strax under taket.
Ljuddämparna passade inte och jag inser att jag måste komma på något kvickt för att det här ska bli bra. Dock är själva fläkten dimensionerad ordentligt för att klara luftbyte för hela huset. Pengarna är i princip slut nu på upploppet av bygget. Så jag har kommit fram till:
Alt 1. försöka bli av med fläktlådemonstret snabbt och köpa frånluftsaggregat - men hittar bara FTX aggregat och det vill vi inte ha och det är dessutom för sent att dra rör på vinden.
Alt 2. riva upp vinden ovanför och bygga ett litet " rum" och sätta fläkten där den ska vara. bygga lite lucka ner så att man kan inspektera. Snickarkostnad.
Alt 3. HItta ngt sätt att bygga en låda runt monsterfläkten och leta upp böjliga ljuddämpande rör.
TACKSAM för tips eller uppmuntrande ord. OVK om två veckor...
 
NIBE har frånluftsmodulen FLM som borde passa. IVTs dito tror jag heter VBX. Annars alt. 3 bygg in den i en låda med ljuddämpande materiel runt tror jag på.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
M mims skrev:
leta upp böjliga ljuddämpande rör.
Det låter som helt vanliga flexdämpare. Sådana kan du hitta på alla ventilationsbutiker, här är ett exempel.

Som Josth ovan så skulle jag rekommendera en frånluftsmodul till bergvärmepumpen.

Det är lite svårt att förstå hur du menar att maskinrummet "sitter i ett arbetsrum". Är det i anslutning till rummet eller står pumpen i samma utrymme som du ska arbeta? Bergvärmepumpar (och andra värmepumpar, t.ex. FLVP) är inte tysta. Du kommer störa dig på ljudet om du ska sitta där och arbeta.
 
tommib tommib skrev:
Det låter som helt vanliga flexdämpare. Sådana kan du hitta på alla ventilationsbutiker, här är ett exempel.

Som Josth ovan så skulle jag rekommendera en frånluftsmodul till bergvärmepumpen.

Det är lite svårt att förstå hur du menar att maskinrummet "sitter i ett arbetsrum". Är det i anslutning till rummet eller står pumpen i samma utrymme som du ska arbeta? Bergvärmepumpar (och andra värmepumpar, t.ex. FLVP) är inte tysta. Du kommer störa dig på ljudet om du ska sitta där och arbeta.
Ja det är i ett stort rum som i dagsläget inte är inrett men ska bli arbetsrum. Det ska byggas en vägg runt hörnet med pump etc, beroende på hur mycket det låter.
De flexdämpare jag beställde var så breda "i starten" så de kunde inte få plats där rören kommer ut i taket. Men såg några andra som såg ut som att det breda började lite "senare" på röret så att de kunde få plats kanske.
Tack för svar.
 
Men hittar bara frånluftsaggregat som även återvinner. Här ska det det ju vara det enklaste möjligaste, återvinning behövs eg inte. Eller är installationen av ett sådant enkelt?
 
Det är inte nödvändigt att installera återvinningen men det är energismart. Motsvarar åtminstone 20-30 m djupare borrhål och ger viss återladdning av hålet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.