EddieHansson EddieHansson skrev:
Ser fortfarande bra ut med de nya värdena. Vattenfall hävdar fortfarande att min llvp eller nått annat måste ha varit trasigt, men att nu så funkar den igen... Magiskt. Suck.

Någon som vet hur man kan överklaga detta?
[bild]
Med stor risk att bli idiotförklarad så hävdar jag att de kan styra vad de tycker man skall ha för förbrukning. Och detta sedan vi fick de digitala mätarna, hos oss sedan 2009.
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
EddieHansson
N nissenhj skrev:
Med stor risk att bli idiotförklarad så hävdar jag att de kan styra vad de tycker man skall ha för förbrukning. Och detta sedan vi fick de digitala mätarna, hos oss sedan 2009.
Känns rimligt!
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
N nissenhj skrev:
Med stor risk att bli idiotförklarad så hävdar jag att de kan styra vad de tycker man skall ha för förbrukning.
Menar du att du anser att din mätare visar en annan förbrukning än den du faktiskt har?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Menar du att du anser att din mätare visar en annan förbrukning än den du faktiskt har?
Finns det inte ett berömt elförbrukande hönshus här på forumet?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
N nissenhj skrev:
Med stor risk att bli idiotförklarad så hävdar jag att de kan styra vad de tycker man skall ha för förbrukning. Och detta sedan vi fick de digitala mätarna, hos oss sedan 2009.
Ja, alltså, "idiotförklarad" är att ta i, men eftersom det skulle vara ett ganska omfattande och allvarlig (i betydelsen "TV-sofforna kommer att flöda över av experter i veckor") brott om de gjorde det så får vi iaf be om lite bevis.

Och vad är fö skillnaden nu mot då? På vilket sätt skulle de inte kunnat ljuga om din förbrukning förr med de gamla mätarna?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
På vilket sätt skulle de inte kunnat ljuga om din förbrukning förr med de gamla mätarna?
Ska vi nu vandra detta spår så skulle jag tro att det är lättare att dölja en manipulation i mjukvara än i tidigare rent "elektromekaniska" mätare. Dagens mätare kan ju fjärr-avläsas (-styras, -manipuleras, -kontrolleras) på ett helt annat sätt än tidigare mätare.

Jag antar att det även finns inbyggda funktioner för att utplåna spåren av manipulation om någon börjar söka efter dessa. :surprised::geek::cool:
 
  • Älska
nissenhj
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ska vi nu vandra detta spår så skulle jag tro att det är lättare att dölja en manipulation i mjukvara än i tidigare rent "elektromekaniska" mätare. Dagens mätare kan ju fjärr-avläsas (-styras, -manipuleras, -kontrolleras) på ett helt annat sätt än tidigare mätare.

Jag antar att det även finns inbyggda funktioner för att utplåna spåren av manipulation om någon börjar söka efter dessa. :surprised::geek::cool:
Naturligtvis men jag ville se vad nissenhj svarade... ;)

P.S. Och de spåren är svårare än man kan tro att utplåna helt, tro mig... :)
 
  • Haha
  • Älska
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
P.S. Och de spåren är svårare än man kan tro att utplåna helt, tro mig... :)
Eru go eller? Sluta larva dig! Jag har minsann sett på TV hur lätt det är!

Animerad GIF av kassettbandspelare med kasett som snurrar snabbt och band som trasslar.
 
  • Haha
pacman42 och 3 till
  • Laddar…
EddieHansson
Alfredo Alfredo skrev:
Menar du att du anser att din mätare visar en annan förbrukning än den du faktiskt har?
Man kan ju titta på hur vattenfall rapporterar siffrorna till mig. De har ju uppenbarligen gått in och ändrat vissa dagar efter att jag klagat. Tex den 6e korrigerade de från 42kWh till 37kWh. Sen efter att jag klagade rapporterar de halverad förbrukning sen den dagen. Trots det hävdar Vattenfall att de inte gjort någonting alls. Kundtjänsten hävdar faktiskt tom att det alltid varit 37kWh den 6e december och inte 42. Men jag har ju faktiskt laddat ner deras Excel-fil innan jag klagade, och där står 42kWh.

Diagram över total elförbrukning med dagliga värden och markering på 35.5 kWh för den 8 december.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
De har ju uppenbarligen gått in och ändrat vissa dagar efter att jag klagat.
Detta kan jag inte kommentera. Dock tycker jag man ska skilja på vad mätaren mäter så som det går att avläsa på displayen, och vad elleverantören vid något tillfälle rapporterar för en viss tidsenhet.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
EddieHansson
Alfredo Alfredo skrev:
Detta kan jag inte kommentera. Dock tycker jag man ska skilja på vad mätaren mäter så som det går att avläsa på displayen, och vad elleverantören vid något tillfälle rapporterar för en viss tidsenhet.
Ja. I mitt fall verkar mätaren stämma, men att rapporteringen från Vattenfall inte gör det.
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Ja. I mitt fall verkar mätaren stämma, men att rapporteringen från Vattenfall inte gör det.
Om du jämför över längre tid då?
 
K Kane skrev:
Om du jämför över längre tid då?
Det är en vettig synvinkel.

jag skriver upp mätarställningen ca 7 varje morgon jag är hemma. (gjort det sen 12 Februari -21)
Och kollar jag förbrukade kWh mot vad EON(nät) / GöteborgEnergi(elhandel) säger så ibland diffar det en helt del per dag ... men summan varje månad är korrekt.
Anledningen till att det ibland diffar är ju att jag läser av vid 7 och har temperaturen gått upp eller ned massor under de 7 timmarna så blir det diff.

Så ska man vara riktigt noga kan man tex läsa av vid 24 varje dag ... men ibland är det inte praktiskt att vara uppe till 24 varje dag, så tar man då och kollar av en gång i veckan tex vid fredag mot lördag kl 2355. Då ska summan över en vecka stämma.
 
M MrDizzy skrev:
men ibland är det inte praktiskt att vara uppe till 24 varje dag
Kanske det finns en app så man kan rigga en gammal mobil framför displayen på mätaren och ställa in den på att ta ett foto varje midnatt? :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.