M MrDizzy skrev:
men ibland är det inte praktiskt att vara uppe till 24 varje dag
Det vette tusan om det inte är ännu mer opraktiskt att vara uppe 07:00 varje dag... :crysmile:
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
EddieHansson
K Kane skrev:
Om du jämför över längre tid då?
Ja, det är högre alla månader bakåt för hela året även under sommaren.
 
  • Histogram som visar total elförbrukning för varje dag under en månad, med en topp på 60 kWh den 23:e.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elanvändningsdiagram för 2021 som visar daglig förbrukning i kWh med en topp på 60 kWh den 15 oktober.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
EddieHansson
Alfredo Alfredo skrev:
Kanske det finns en app så man kan rigga en gammal mobil framför displayen på mätaren och ställa in den på att ta ett foto varje midnatt? :thinking:
Det finns sånna appar. Jag testade en som heter Energy Meter, men upplevde att den var lite buggig. Nu har jag en Ikea Sparsnäs som sitter permanent och läser av den blinkande dioden ute på mätaren.
 
  • Energimätarens display som visar nuvarande förbrukning på 172W och klockslag 12:18.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display av Ikea Sparsnäs som visar elförbrukning i kWh över en dag med tidsstämplar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det vette tusan om det inte är ännu mer opraktiskt att vara uppe 07:00 varje dag... :crysmile:
Måste stiga upp 0630 för att kunna få iväg barnen till skolan vid 0745 på vardagarna ....
Det gör ju tyvärr att man vaknar vid 7 på helgerna med.

Nu har jag en ny elmätare med HAN port så tänkte köpa lite hemma-automation och läsa ut siffrorna till den maskinen som då kan presentera det snyggt på ett Web-gränssnitt
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Ja, det är högre alla månader bakåt för hela året även under sommaren.
Och den fakturerade förbrukningen jämfört med mätarställningen?
 
EddieHansson
K Kane skrev:
Och den fakturerade förbrukningen jämfört med mätarställningen?
Jag har inte kollat mätarställningen före 9e december så det kan jag inte veta. Jag började fota mätarställningen på kvällen den 8e och har mätt fram till nu när jag har installerat en riktig mätare. Det som jag nu mäter stämmer med den lägre förbrukningen som vi ser i grafen från och med den 9e december.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, alltså, "idiotförklarad" är att ta i, men eftersom det skulle vara ett ganska omfattande och allvarlig (i betydelsen "TV-sofforna kommer att flöda över av experter i veckor") brott om de gjorde det så får vi iaf be om lite bevis.

Och vad är fö skillnaden nu mot då? På vilket sätt skulle de inte kunnat ljuga om din förbrukning förr med de gamla mätarna?
Ja, de gamla mätarna var "mekaniska" utan uppkoppling. De nya är digitala och uppkopplade i mitt fall mot eon. Direkt när de satte i den nya mätaren steg förbrukning. Var i kontakt med dem en del då och de hävda bara att den gamla mätaren visat fel. Dock så har jag under tiden som jag bott i huset haft två "gamla" mätare som inte skiljt sig märkbart före och efter byte.
Om jag minns rätt erbjöd de att skicka en tekniker som kunde installer en kontrollmätare det skulle kosta något på 7000.
Som svensk har jag knutit handen i fickan och gått vidare. En i grann byn fick också betydligt högre förbrukning med ny mätare. Han har engagerat sig betydligt mer än vad jag har orkat. För någon vinter sedan blev han sjuk, så han sluta elda med ved och koppla till elpatron, el förbrukning var samma som när han elda med ved. Jag var på semester för ett par år sedan, var iväg så gott som hela september, kyl och frys samt några automatiskt tända fönsterbelysning. Samma förbrukning som övriga månader.
Nu har jag i år varit i kontakt med eon en del i senare delen av året. Nu vet de att jag kommer att installera så jag själv kan mäta förbrukning. Helt plötsligt är förbrukningen för november gått ner? Ändå har jag använt motorvärmare till bilen men inga andra förändringar.
Jag skriver upp mätarställning den siste varje månad.
Bevis, nej det har jag inte. Men misstanke.
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Menar du att du anser att din mätare visar en annan förbrukning än den du faktiskt har?
Ja
 
N nissenhj skrev:
Ja, de gamla mätarna var "mekaniska" utan uppkoppling. De nya är digitala och uppkopplade i mitt fall mot eon. Direkt när de satte i den nya mätaren steg förbrukning. Var i kontakt med dem en del då och de hävda bara att den gamla mätaren visat fel. Dock så har jag under tiden som jag bott i huset haft två "gamla" mätare som inte skiljt sig märkbart före och efter byte.
Om jag minns rätt erbjöd de att skicka en tekniker som kunde installer en kontrollmätare det skulle kosta något på 7000.
Som svensk har jag knutit handen i fickan och gått vidare. En i grann byn fick också betydligt högre förbrukning med ny mätare. Han har engagerat sig betydligt mer än vad jag har orkat. För någon vinter sedan blev han sjuk, så han sluta elda med ved och koppla till elpatron, el förbrukning var samma som när han elda med ved. Jag var på semester för ett par år sedan, var iväg så gott som hela september, kyl och frys samt några automatiskt tända fönsterbelysning. Samma förbrukning som övriga månader.
Nu har jag i år varit i kontakt med eon en del i senare delen av året. Nu vet de att jag kommer att installera så jag själv kan mäta förbrukning. Helt plötsligt är förbrukningen för november gått ner? Ändå har jag använt motorvärmare till bilen men inga andra förändringar.
Jag skriver upp mätarställning den siste varje månad.
Bevis, nej det har jag inte. Men misstanke.
Det var vanligt att dom g:a analoga mätarna visade för lite och dom visade mindre ju äldre dom blev.
Jag har monterat "kontrollmätare" hos ett flertal kunder som blev missnöjda efter "det stora mätarbytet". I inget av dom fall som jag var delaktig i var det fel på dom nya digitala mätarna utan dom g:a hade visar för låg förbrukning.
Ps
En digital mätare kostar under en tusenlapp och tar en par timmar att montera in om man inte litar på nätägaren är det ju inte en oöverkomlig kostnad för att få lugn i sin själ.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
N nissenhj skrev:
Ja, de gamla mätarna var "mekaniska" utan uppkoppling. De nya är digitala och uppkopplade i mitt fall mot eon. Direkt när de satte i den nya mätaren steg förbrukning. Var i kontakt med dem en del då och de hävda bara att den gamla mätaren visat fel. Dock så har jag under tiden som jag bott i huset haft två "gamla" mätare som inte skiljt sig märkbart före och efter byte.
Som Elmont redan påpekat så beror de på att de gamla mekaniska mätarna dels kunde visa fel (för lite) över tid, och dels att de pga att de var mekaniska inte kunde reagera tillräckligt fort vid snabba effektökningar (som när du slår på spisen/vattenkokaren/hårfönen, eller vad det vara må). Så särskilt förbrukar som slår av och på (värme) underdebiterades med de gamla mätarna.

Så det är alltså inget fel på de nya mätarna, och de debiterar inte för mycket (enstaka felaktiga finns naturligtvis) utan de var de gamla som mätte för lite.

Man får istället vara glad för rabatten man fick alla de där åren med mekanisk mätare istället.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Jag har inte kollat mätarställningen före 9e december så det kan jag inte veta. Jag började fota mätarställningen på kvällen den 8e och har mätt fram till nu när jag har installerat en riktig mätare. Det som jag nu mäter stämmer med den lägre förbrukningen som vi ser i grafen från och med den 9e december.
Jag körde själv länge en egenbyggd mätare som loggade blinkningarna och det stämde över tid perfekt med vad elbolaget tyckte att vi gjorde av med.

Så "felet" i de här fallen får man nog söka i de system som skall rapportera timmätningsresultaten till dig. T ex så skall man bara lita på elnätsbolagets siffror, de är de som har dessa uppdaterade. Elhandelsbolaget kan t ex få de med ganska stor fördröjning, om de får dem alls.
 
N nissenhj skrev:
Ja
Kan du inte koppla bort allt utom en känd last under någon timma för att verifiera de fel du anser finns? Kör du exempelvis enbart en elradiator på fullskaft och mäter strömmen med ett skapligt instrument borde du rimligen komma väldigt nära faktisk förbrukning. Visar mätaren då något annat är felet solklart.
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
när jag har installerat en riktig mätare.
Det kanske redan framgått och jag missat det men vad är en "riktig mätare". Finns väl många exempel på "konsumentmätare" som mäter hellre än bra...
 
När man kopplar bort så är det mycket lätt att man glömmer nått, vanligt är tex eltillskott, fläkt i ventsystem, någon värmekabel som man kanske inte ens vet om
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
E elmont skrev:
När man kopplar bort så är det mycket lätt att man glömmer nått, vanligt är tex eltillskott, fläkt i ventsystem, någon värmekabel som man kanske inte ens vet om
Och det är en utmärkt anledning att faktiskt testa! Tänk "lyckokänslan" när man lyckas slå av en helt onödig och bortglömd värmekabel, grannens hönshus eller vad man nu hittar. (y)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.