Men du kan väl ladda ner från Vattenplask AB alla timmedelvärden excel-ark för hela året sedan 1 jan 2021 för din elförbrukning. Spara och ha som bevis. Jämför om åtminstone de stämmer överens med elräkningen. Hittar du fel där har du i alla något bevis på allt inte stämmer. Är det litet som inte stämmer brukar det vara mer felaktigheter.

Men Vattenplask AB kanske redan har hunnit frisera dina falska förbrukningsuppgifter i Excel-arket, men i dina redan erhållna elräkningar kan de inte frisera något, om du skrev ut dem på papper genast när du fick dem.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Men du kan väl ladda ner från Vattenplask AB alla timmedelvärden excel-ark för hela året sedan 1 jan 2021 för din elförbrukning. Spara och ha som bevis. Jämför om åtminstone de stämmer överens med elräkningen. Hittar du fel där har du i alla något bevis på allt inte stämmer. Är det litet som inte stämmer brukar det vara mer felaktigheter.

Men Vattenplask AB kanske redan har hunnit frisera dina falska förbrukningsuppgifter i Excel-arket, men i dina redan erhållna elräkningar kan de inte frisera något, om du skrev ut dem på papper genast när du fick dem.
Du skriver ofta om Vattenplask. Vilka är det?
Menar du Vattenfall vore det lämpligt att skriva just Vattenfall.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Hur? Jag kan ju inte gå bakåt i tiden och fotografera mätaren som jag gör idag.

Det jag kan göra är att försöka visa att elförbrukningen inte varit rimlig med de förbeilareusom jag har. Men det blir ju inte bevis i sig :(
Har du inte konstaterat att din elmätare visar rätt? Det måste finnas dokumentation på vad den stod på när du flyttade in i huset (du har själv nämnt siffran).
Räkna ut din årsförbrukning baserat på det värdet och jämför med vad de fakturerat dig.

Spara alla historiska fakturor du hittar nu innan de försvinner.
 
EddieHansson
L Lakritsianen skrev:
Jag bytte till fast för en månad sedan så i januari blir det bundet i 3 år på 70 öre
Vattenfall spår att det höjs i jul.
[länk]
Ja man måste nog göra nått sånt
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Ja man måste nog göra nått sånt
Ja tyvärr
Hade inte elbörsen stigit hade det varit suveränt att ha koll på timpriset och anpassat tvätt, disk och laddning av elbilar men nu vet jag inte hur det slutar...
 
Om du har hus med riktigt elskåp så kan du installera en logger i elskåpet. Då mäter du med en certifierad mätare och kan se differensen mot elnätsägaren. Vi upptäckte stora skillnader här pga det. Men det annonserade de på sin hemsida just då, att de hade avläsningsfel. Det är nog mycket mycket vanligare än vi tror.
En annan sak vi upptäckte här var att när vi bytte lampor, och jag fysiskt kopplade bort en transformator till vår något i vår stängda pool så minskade förbrukningen med 200w. Även om allt var avstängt. Så ibland finns det strunt som ligger i. Men i ditt fall, om det enda som drar är llvp med effekt på 1kw och du får 3kw i avläsning så är ju något galet.

minns själv när jag jagade eltjuvar och hade stängt av alla dvärgsäkringarna och satte på dem en efter en. Och vi har ingen schema/karta över våra säkringar. Tidigare ägaren undlät att skapa en när han byggde om. Men nu är den nästan på plats.
 
EddieHansson
V Viktorbyggahus skrev:
Om du har hus med riktigt elskåp så kan du installera en logger i elskåpet. Då mäter du med en certifierad mätare och kan se differensen mot elnätsägaren. Vi upptäckte stora skillnader här pga det. Men det annonserade de på sin hemsida just då, att de hade avläsningsfel. Det är nog mycket mycket vanligare än vi tror.
En annan sak vi upptäckte här var att när vi bytte lampor, och jag fysiskt kopplade bort en transformator till vår något i vår stängda pool så minskade förbrukningen med 200w. Även om allt var avstängt. Så ibland finns det strunt som ligger i. Men i ditt fall, om det enda som drar är llvp med effekt på 1kw och du får 3kw i avläsning så är ju något galet.

minns själv när jag jagade eltjuvar och hade stängt av alla dvärgsäkringarna och satte på dem en efter en. Och vi har ingen schema/karta över våra säkringar. Tidigare ägaren undlät att skapa en när han byggde om. Men nu är den nästan på plats.
Jo, numera mäter väl boxen hyfsat rätt. Men det var definitivt fel förut, någonstans mellan boxen, vattenfall och mina fakturor :( bästa beviset var väl att jag blev fakturerad förbrukning trots strömavbrott...
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.