MaxHugo
Tänds gatubelysningen vid samma tid elförbrukning ökar?
 
  • Gilla
Pippi Viktualia och 1 till
  • Laddar…
J
EddieHansson EddieHansson skrev:
Ja, runt 1000-1300 har jag legat per månad sen maj...

Men nu är problemet att jag inte ser att uppmätta värden stämmer med hur jag förbrukar.
Fast det låter högt för 80 kvm. Det har vi endast under vintermånaderna. På 150 kvm och 6 st i hushållet.
 
  • Gilla
EddieHansson och 1 till
  • Laddar…
O Opus skrev:
Tjenare jag kan köpa en sån av dig om du har nån över
De är slut, jag är uppe i ca 70 förfrågningar nu...
 
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
EddieHansson
pacman42 pacman42 skrev:
De är slut, jag är uppe i ca 70 förfrågningar nu...
Bor på landet utan gatubelysning. Så nä :)
 
EddieHansson,
får du något förnyat excel-ark från Vattenplask AB, med korrekta förbrukningssiffror.
Greenly går väl in och läser dessa data på Vattenplask AB hemsida och bearbetar dem och presenterar dem i sin Äpp som du ser på mobiltelefonen. I den bearbetningen av Greenly, kan datan oavsiktligt förvanskas. Programmerigsfel eller liknande.
 
Redigerat:
Jag hade en sommarstuga 2012 där jag plötsligt insåg att "här måste det vara något fel" jag kontakta Vattenfall men de var väldigt otrevliga och okunniga bla om vi åker ut så måste du godkänna en avgift på förhand. Tillslut upptäckte jag att den bara mätte på två faser. Sedan kom det ut en supertrevlig montör som sa efter att ha tittat en stund på mätaren , "du har ju fel på mätaren" .
Sedan började den tuffaste striden att få tillbaks pengar men tillslut fick jag tillbaka över 10 000 kronor.

Så mitt råd är att ge dig inte, du kan logga ingående faser för en vettig peng tex någon elkonsult eller en större Elfirma. Tänk bara på att inte välja en firma som inte vågar intyga att Vattefall har gjort fel.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
  • Michael Sellering Michael Sellering skrev:
    Jag hade en sommarstuga 2012 där jag plötsligt insåg att "här måste det vara något fel" jag kontakta Vattenfall men de var väldigt otrevliga och okunniga bla om vi åker ut så måste du godkänna en avgift på förhand. Tillslut upptäckte jag att den bara mätte på två faser. Sedan kom det ut en supertrevlig montör som sa efter att ha tittat en stund på mätaren , "du har ju fel på mätaren" .
Michael Sellering Michael Sellering skrev:
Sedan började den tuffaste striden att få tillbaks pengar men tillslut fick jag tillbaka över 10 000 kronor.

Så mitt råd är att ge dig inte, du kan logga ingående faser för en vettig peng tex någon elkonsult eller en större Elfirma. Tänk bara på att inte välja en firma som inte vågar intyga att Vattefall har gjort fel.
d



Har en släkting som på sin elpanna hade en fas som inte var åtdragen…hade mycket förbrukning i förhållande till värmen han fick ut.
Vet inte själv om detta kan stämma , men ledning fick bytas ut då den var bränd.
 
  • Ledsen
  • Wow
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Michael Sellering,
Men om den bara mätte på två faser, då tycker man att Vattenplask elmätare skulle visa lägre kWh-siffra än din verkliga förbrukning. Vattenplask ville väl då ha ännu mer pengar av dig? Du hade väl någon förbrukning på den fasen som inte mättes?
 
pacman42 pacman42 skrev:
De är slut, jag är uppe i ca 70 förfrågningar nu...
Dags att beställa kretskort och komponenter från Kina och starta tillverkning då... ;)
 
  • Gilla
  • Haha
jayal1972 och 6 till
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Bor på landet utan gatubelysning. Så nä :)
jag har med Greenely.

så natten mot tisdag kan vi glädjas iaf!....

men i övrigt så har jag iaf fått "rätt" siffror på mitt abbonemang, ja dagen efter då.... brukar trilla in vid 0200 gårdagens siffror...
hoppas du hittar vart det felar någonstans.
 
A Arnodt skrev:
Michael Sellering,
Men om den bara mätte på två faser, då tycker man att Vattenplask elmätare skulle visa lägre kWh-siffra än din verkliga förbrukning. Vattenplask ville väl då ha ännu mer pengar av dig? Du hade väl någon förbrukning på den fasen som inte mättes?
Nej det hela startade med ett blixtnedslag visade det sig, de två faserna som var kvar visade en större förbrukning än vad dom var tekniskt möjligt. Jag summerade all effekt (maxeffekt) i hela kåken ( det var en liten stuga) och mätarna påstod att det hade dragit mer än max på alla förbrukare tillsammans. Det lättaste för dig är att logga, först de tre mätarsäkringarna, den mätningen borde visa i sin tur i vilken fas du har felet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Jo räkna blink kan man ju göra. Lite omständigt. Finns det nån billig grej som kan logga detta? Måste vara batteridrift isf.

Fattar fortfarande inte varför det inte gav utslag när jag stängde av allt i huset i måndags. Jag värmde med gasol och värmeljus under mer än 5 timmar. Min laptop och WiFi router drar ju knappast över 2kW
Har du värmekabel/ frostvakt till dina vattenledningar, det drar mycket el men nödvändigt så de inte fryser sönder. Tyvärr kan de dra mycket!
 
EddieHansson
L Lakritsianen skrev:
Har du värmekabel/ frostvakt till dina vattenledningar, det drar mycket el men nödvändigt så de inte fryser sönder. Tyvärr kan de dra mycket!
Ingen värmekabel som tur är.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Du
EddieHansson EddieHansson skrev:
Ingen värmekabel som tur är.
Du kan byta till fast el hos Vattenfall och E.on, för någon vecka sedan 80 öre kWh låst i 3 år. Om du har Greenely, rörligt är det bara en månads uppsägning!?
 
L Lakritsianen skrev:
Du

Du kan byta till fast el hos Vattenfall och E.on, för någon vecka sedan 80 öre kWh låst i 3 år. Om du har Greenely, rörligt är det bara en månads uppsägning!?
Ett fast avtal hjälper inte mot en hög förbrukning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.