Har följt några magnifika projekt här på byggahus, och vet egentligen inte varför jag väljer att lägga upp det här hobbyprojektet. Det är varken särskilt noggrant eller enligt byggstandarder. Men jag tänker att det kanske kan inspirera någon annan att sätta igång att bygga. Jag har väldigt liten erfarenhet av att bygga saker som ska ha någon vidare funktion, men jag har en grundinställning av att väldigt få saker är omöjliga.
Vi bestämde oss för att plocka ner en rysk tall som skuggade hela vår tomt större delen av dagen. Passade på att lämna ungefär 1 meter stubbe, så att jag kunde kasta upp en lekstuga där!
En snabb skiss på hur jag såg mig grund-konstruktionen, att staga upp på något sätt mot stubben.
En bottenplatta snickras till på 2.4 x 2 meter.
Sen lyfte jag upp den på stubben. Under den ser ni ändarna av en järnring som min gode far ordnade fram tillsammans med 4st bockade extrajärn att använda som stag mot reglarna under.
Eftersom lekstugan behöver tak, var det ju till att snickra ihop en stomme. Tyckte att det skulle vara fint att inte göra den rak, så jag krånglade till det och lade 10 graders lutning på ytterväggarna. Efter bilderna togs lade jag på råspont och takpapp, inga krusiduller.
Sen kom hösten och vintern, och ingenting har hänt egentligen tills för ett par veckor sedan. Då passade jag på att lägga på ett golv av råspont.
Sen var det "bara" att lyfta upp den på min bottenplatta, och hålla tummarna att jag hade mätt rätt.
Spikade på liggande fjällpanel, ett av grannhusen hade liknande så jag tänkte att den kunde ju åtminstone smälta in lite grand.
Angående konstruktionen, så sitter bottenplatten fast med 12 * 12cm franska träskruvar rätt ner i stubben via förstärkta plåtvinklar mot reglarna. Har även"dränkt den i impregneringsmedel om det mot förmodan någonsin skulle komma in fukt etc.
Har kommit ganska långt sedan sista fotot, men kommer inte åt bilderna just nu. Laddar upp fler imorgon!
Hoppas någon blir inspirerad av att börja snickra lite på en höft, så som jag har gjort, för att lära mig mer om att bygga. Det känns som att det kommer att bli ganska bra i slutändan!
Vi bestämde oss för att plocka ner en rysk tall som skuggade hela vår tomt större delen av dagen. Passade på att lämna ungefär 1 meter stubbe, så att jag kunde kasta upp en lekstuga där!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
En snabb skiss på hur jag såg mig grund-konstruktionen, att staga upp på något sätt mot stubben.
Logga in
Skapa konto
En bottenplatta snickras till på 2.4 x 2 meter.
Logga in
Skapa konto
Sen lyfte jag upp den på stubben. Under den ser ni ändarna av en järnring som min gode far ordnade fram tillsammans med 4st bockade extrajärn att använda som stag mot reglarna under.
Logga in
Skapa konto
Eftersom lekstugan behöver tak, var det ju till att snickra ihop en stomme. Tyckte att det skulle vara fint att inte göra den rak, så jag krånglade till det och lade 10 graders lutning på ytterväggarna. Efter bilderna togs lade jag på råspont och takpapp, inga krusiduller.
Logga in
Skapa konto
Sen kom hösten och vintern, och ingenting har hänt egentligen tills för ett par veckor sedan. Då passade jag på att lägga på ett golv av råspont.
Logga in
Skapa konto
Sen var det "bara" att lyfta upp den på min bottenplatta, och hålla tummarna att jag hade mätt rätt.
Logga in
Skapa konto
Spikade på liggande fjällpanel, ett av grannhusen hade liknande så jag tänkte att den kunde ju åtminstone smälta in lite grand.
Angående konstruktionen, så sitter bottenplatten fast med 12 * 12cm franska träskruvar rätt ner i stubben via förstärkta plåtvinklar mot reglarna. Har även"dränkt den i impregneringsmedel om det mot förmodan någonsin skulle komma in fukt etc.
Har kommit ganska långt sedan sista fotot, men kommer inte åt bilderna just nu. Laddar upp fler imorgon!
Hoppas någon blir inspirerad av att börja snickra lite på en höft, så som jag har gjort, för att lära mig mer om att bygga. Det känns som att det kommer att bli ganska bra i slutändan!
Produkter som diskuteras: "franska träskruvar"
Träskruv T6S A4 rostfri FAST
Montering av grövre material i trä
515 kr inkl moms
Läs mer
Det går inte att redigera inlägget, och jag ser bilderna när jag är inloggad, men inte annars. Har försökt maila byggahus.se men varken det här mailet eller de jag skickat i andra ärenden har besvarats.
Vet inte riktigt hur jag kan fixa?
Vet inte riktigt hur jag kan fixa?
Kan inte heller se bildarna. Men tyckte om ideen att sätta ett litet hus på stubben.
Administrator
· Skåne
· 7 839 inlägg
Nu har jag fixat bilderna.
Nu har jag målat lite och börjat med finliret, lite fönster, en dörr och altanen / trappan. Det låg högt i priolistan så att barnen kan börja leka fastän jag fortsätter med finliret.
Fräste in stegen i trappen, mest som en utmaning! Det är ändå väldigt kul när en lyckas med jiggar
Logga in
Skapa konto
Fräste in stegen i trappen, mest som en utmaning! Det är ändå väldigt kul när en lyckas med jiggar
Logga in
Skapa konto
http://www.dailymail.co.uk/news/art...llusion-makes-look-tree-floating-mid-air.html
Fast utan plasten då
Fast utan plasten då
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Låspinne till röjsåg/trimmer?
Trädgårdsmaskiner -
Bygga egen lekstuga - steg för steg, kostnad, bygglov
Artikelkommentarer -
Jag skata bort en pinnexpander från min betongvägg hur ska jag göra
Hemma hos -
Hur måla lekstuga ut-invändigt?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hej, Hur får man av inre dörrhandtaget på ett Doorman L3. Behöver byta tryckpinne. Vh Tomas
Fönster & Dörrar