Hej, Jag åker till staterna snart och kommer där att införskaffa en fräsjigg. Jag skall i huvudsak ha den till hörnförbindningar i både möbelsnickerialster och egentillverkade kökslådor (många hörn blir det). Jag har redan en Domino med alla tillbehör. Jag hade redan bestämt mig för en D4R, men kom att tänka på Woodrat:en. Kanske finns någon ytterligare jigg som är lämpligare? Jag vet att Woodrat tillverkas i England, och inte USA.

Vad anser forumet?

Har bestält en D4R, från UK eftersom det är EU-land och jag då slipper svensk moms och tull.
Vet inte vilken som är bäst, men jag LÄNGTAR tills min D4r kommer.
Varför tar det sån tid... SUCK!!!!

Lycka till med ditt köp!

Jag köpte en 24" Leigh superjig för 2 veckor sedan i USA för $339. Har inte hunnit testa den men kvaliteten är det inget fel på.

Jag har en 24" superjig ligger i en bil som står i en container som guppar på det blå. Kommer till gbg snart sen skall det testas. Skilnaden mot D4R är väll att fingrarna inte går att ställa isär. Leigh har ju en bra hemsida med många fina videos på.

Jag har en Akeda inköpt i USA med en massa tillbehör. Samma här, har inte blivit av att köra den ännu.

Har hämtat och packat upp min D4R, snacka om att vara i himelriket!!!
Verkligen gediget gjord! Ser fram emot att få prova den.

Sedan bara en liten korrigering, D4R, HAR ställbara fingrar.

Att tänka på om man köper denna i USA, är att dom använder TUM och INTE METRISK måttsättning.
Vilket gör att när det gäller Leigh´en så måste man kanske komplettera med nya mätskalor för x antal pengar.
Det är inte heller alla butiker i USA som har Leighén med metrisk skala.

Jag köpte min från England och det blev i slutändan billigare än från USA.

Jo, jag har också funderat över det där med metric/imperial. Troligen blir det svårt att få tag i en metric i USA. Med tanke på att jag åker dit själv och slipper tull och moms och frakt, blir det i alla fall så mycket billigare i USA än England, att det kan vara värt lite extra besvär. Jag har lite olika förslag till lösning på problemet, men jag har inte sett jiggen i verkligheten. Vad anses om följande lösningar?

1. Acceptera tummarna och köp en stålskala eller liknande med tum. Är det fractions eller decimal tummar? (alltså 1/4, 1/8, 1/16, 1/32 eller 0,05...0,1...0,15 osv)

2. Beställ originalskalor från Leigh Industries. Dyrt och krångligt?

3. Rita egna metriska skalor i Sketchup, skriv ut med färglaser och laminera. Det går faktiskt alldeles utmärkt i Sketchup. Precisionen blir fullt tillräcklig. Man måste bara stänga av funktionen perspektiv och markera alternativet för skalenlig utskrift med skalan 1:1 i utskriftsalternativen.

Ni som har sett jiggen i verkligheten, vilket av alternativen verkar bäst?

Om jag vore dig skulle jag ringa och kolla med Toolboxsweden.se, har för mig att det är de som är återförsäljare i sverige, vad nya skalor kan kosta.
Jag ringde till dom när jag var i valet och kvalet om varifrån jag skulle beställa. Det var inga problem att beställa nya skalor, men jag fick inget pris, men uppskatningsvis kring en femhundring.

Annars skulle jag gå på din variant att göra dessa i sketchupen. Igentligen som jag fattat det så spelar inte avstånden så stor roll. Det handlar ju om att veta VAR du befinner dig, för tex nästa gång du använder samma tjocklek, samma frässtål och vill göra samma urfräsningen.
Så egna skalor borde fungera helt okej.

Om du vill kan jag ta en närbild på skalan och sända över till dig / lägga ut här.

Tack för erbjudandet, men jag får nog reda på hur det hänger ihop i alla fall på söndag, då jag hade tänkt tillbringa så mycket tid jag vill i en Woodcraft-butik, utan att äkta hälfter och barn är med och klagar på att det är tråkigt.

På måndag blir det besök hos en specialbutik för sprutmålningsutrustning. Jag har mer eller mindre bestämt mig för en Accuspray 19c med en 1-gallon trycktank med dubbla regulatorer för luft- och färgtryck. Sen blir det jobb resten av veckan.

Det blev en D4R med tumskalor. Jag passade även på att skaffa en stålskala med både tum- och mm skalor, och dessutom översättningstabeller på baksidan. Efter att noggrannt ha läst manualen under några sömnlösa jetlag-mornar, kan jag konstatera att det kommer att gå utmärkt att använda tumskalorna. Jag funderar dock på att åka tillbaka till woodcraft och skaffa satsen med frässtål till alla tänkbara "half blind dovetails"

Vad beträffar HVLP sprutan, hade sprutmålningsbutiken inte rätt grejor på hyllan, utan rekommenderade i stället motsvarande uppsättning av fabrikatet Binks. Han hade grejorna beställda och på väg in. Det blir bra sa jag, och passade på att fråga om priset. 950 USD +skatt.... Nån dj-a måtta får det vara. Han rekommenderade i stället en mycket välgjord Taiwantillverkad Sata-kopia. Han menade att den inte dög till att lacka hotrods, men var en ruskigt prisvärd spruta. En Low CFM conversion HVLP spruta med separat trycktank och slangar för 233 USD. Bifogar bildP8-800.jpg

Intressant,
Jag lånar tråden lite.....
Är det någon som har praktisk erfarenhet av att använda en HVLP conversion gun? Vilken typ av kompressor behöver man för att få det att fungera smidigt. Kan man tänka sig att det räcker med en kompressor på 3hk/50l.?
Och vilken skillnad gör det på en eller två cylindrar? Ställs det speciella krav för att använda ett tryckfat?

Med din kompressor behöver du troligen en "Low CFM conversion gun" De brukar vara specificerade för ca 4-7 CFM (cubic feet per minute) Det betyder ca 110-200 l/min. En vanlig conversion gun drar ca 15 CFM, vilket betyder drygt 400 l/min.

Trycktanken har fördelar och nackdelar. Till fördelarna räknas att pistolen blir lättare, att sprutan kräver mindre luft och att man kan vrida pistolen hur som helst för att kunna spruta uppåt, nedåt osv. För att vrida sprutmönstret, vrider man bara själva pistolen.

Nackdelarna är att det blir en färgslang att rengöra och att det blir lite färg i slangen som inte går att använda. En relativt kort slang kan vara att föredra om man inte behöver smidigheten i att kunna ha en 10-literstank på ett ställe och långa slangar.

Detta om teorin, men jag har inte hunnit köra pistolen ännu. Jag återkommer med rapport senare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.